GB - 2007 |
103 minuten - FilmMagie nr. 590 | |
Regie en verteller: | Stephen Walker, Sally George | |
Geluid: | Mark Mandler | |
Montage: | Chris King | |
Met: | Joe Benoit, Helen Boston, Jean Florio, Louise Canady, Len Fontaine, Stan Goldman, Donald Jones, e.a. | |
Fotografie: | Ed Marritz | |
Productie: | Sally George | |
Prijzen | publieksprijs op het festival van Atlanta, Los Angeles en Warschau | |
Links: | www.foxsearchlight.com/youngatheart/ |
Aan het begin van de film lijkt het een grap: het bejaardenkoor
dat Should I Stay or Should I Go van
The Clash
inzet. En wat te denken van I Wanna be Sedated van
The
Ramones?
Dat is nog eens iets anders dan arsenicum en oude kant. De punkers van toen zijn
toch nog niet zó oud?
Gezongen door de tachtigplussers van het Amerikaanse Young at Heart-koor uit
Northampton, Massachusetts, krijgen al die liedjes onbedoeld een dubbele bodem.
In het ongunstigste geval roepen ze de associatie op met karaoke zingende
Muppets. In hoeverre dat de bedoeling was van het sinds de jaren tachtig in
wisselende samenstellingen actieve koor wordt nooit helemaal duidelijk in de
feelgood-documentaire Young@Heart van de Britse tv-maker Stephen Walker. Feit is
dat ook hij comfortabel meesurft op het absurdisme van de situatie.
Naarmate we de koorleden gedurende de bijna twee uur durende backstagefilm
beter leren kennen, ontdekken we dat de meesten van hen niet eens bijzonder dol
zijn op de liedjes die ze zingen. Opera en klassieke musicals, daar luisteren ze
thuis naar. Het repertoire van
Coldplay
en
Radiohead
zegt hen niets en bij het oefenen van
Sonic
Youths
Schizophrenia stoppen ze provisorische oordopjes van wc-papier in hun
oren tegen de herrie.
Dat ze toch drie keer per week en vaak van verre naar de
repetities komen, maakt hen reuze innemend. Het samen zingen, hoe maf de
arrangementen ook zijn, betekent echt iets voor ze. Minder sympathiek lijkt
dirigent Bob Cilman. Hoewel zijn koor inmiddels buitengewoon populair is en aan
de vooravond staat van alweer een tournee, wekt de film het vermoeden dat hij
zijn muziekkeuze over de hoofden van zijn zangers vaststelt. Met zijn blije
Engelse televisiestem doet regisseur Walker weinig om die indruk te ontkrachten.
Het mag geen verbazing wekken dat een speelfilmversie van Young@Heart inmiddels
al in de maak is. Want meer nog dan de idiotie van de situatie (middenin de film
zit opeens een homemade-videoclip van
Talking
Heads
Road to Nowhere) overheerst het sentiment. En dat wordt zowaar nog
oprecht als twee van de koorleden kort na elkaar overlijden. Dat kan zelfs het
uit volle borst meeblčren van Stayin’ Alive van
The Bee
Gees
niet voorkomen – het liedje dat overigens onlangs is aanbevolen om tijdens
reanimatie hardop te neuriën om ritme te houden.
Dana Linssen in NRC Handelsblad 29 oktober 2008