USA 2021 | 146 minuten | |
Regie: | Steven Spielberg | |
Met: | Ansel Elgort, Rachel Zegler, Corey Stoll, Rita Moreno, Ariana DeBose, Brian d'Arcy James, e.a. | |
Scenario: | Tony Kushner naar het boek en toneelstuk van Arthur Laurents | |
Fotografie: | Janusz Kaminski | |
Montage: | Sarah Broshar en Michael Kahn | |
Muziek: | Leonard Bernstein, Stephen Sondheim | |
Prijzen: |
Beste actrice in een bijrol Ariana DeBose) en verschillende nominaties Oscars 2022 69 andere prijzen (BAFTA, ...) |
|
Links: | www.20thcenturystudios.com/movies/west-side-story |
Fantastische opfrisbeurt voor tijdloze klassieker
Op vrijwel alle fronten is Steven Spielbergs remake van West
Side Story een verbetering. In de precies zestig jaar oude film van Robert Wise
en Jerome Robbins speelde de witte actrice Natalie Wood de Puerto Ricaanse
Maria. Spielberg cast bewust latino- en latina-acteurs en -dansers als leden van
de Puerto Ricaanse straatbende The Sharks en hun aanhang. Daarnaast
consulteerden scenarist Tony Kushner en Spielberg specialisten om te helpen de
Puerto Ricaanse cultuur zo authentiek mogelijk over het voetlicht te brengen.
Ook wordt er meer Spaans gesproken in dialogen die onvertaald blijven. Een ander
zwak punt van de film uit 1961 was de weinig expressieve Richard Beymer als
Tony, de voormalige leider van The Jets, de aartsrivalen van The Sharks. Vooral
omdat Tony – maar ook andere personages – nu een rijker achtergrondverhaal
heeft, is Ansel Elgort beter dan Beymer.
Spielbergs ‘West Side Story’ is gesitueerd in 1957, het jaar waarin de
oorspronkelijke musical van Leonard Bernstein (muziek), Stephen Sondheim
(teksten) en Jerome Robbins (choreografie) in het theater debuteerde. Decor is
een stadsvernieuwingsproject waarbij het territorium van de in een bendeoorlog
verwikkelde Jets en Sharks met de grond gelijk wordt gemaakt. ‘Life is all right
in America / If you’re all-white in America’ is meer dan ooit de kernregel van
West Side Story. De nieuwe bewerking van Kushner en Spielberg benadrukt niet
alleen het racisme van de politie maar ook dat van straatbende The Jets en
probeert daarvoor een sociologische verklaring te geven: opgroeien in armoede en
afwezigheid van ouders. Maar ook de machocultuur van hun Puerto Ricaanse rivalen
The Sharks is onderwerp van kritiek. Als hun leider Bernardo tegen zijn vriendin
Anita zegt dat hij zes baby’s met haar wil maken als ze eenmaal terug zijn in
Puerto Rico antwoordt zij assertief dat hij dan maar met een poes moet trouwen.
Als Maria en Tony elkaar ontmoeten op een door Spielberg dynamisch geënsceneerde
danswedstrijd is het liefde op het eerste gezicht. De beschermende Bernardo wil
niet dat zijn zus Maria (overtuigend gespeeld door nieuwkomer Rachel Zegler) met
een ‘gringo’ zoals Tony gaat: zij moet met Chino trouwen, “een van ons”.
Tony woont in de nieuwe versie in bij Valentina, een mooie rol van Rita Moreno,
die Anita speelde in de originele film. Zij mag het fraaie ‘Somewhere’ zingen,
een kippenvelmoment. Spielberg brengt de energieke choreografie van Justin Peck
rustig in beeld, in schitterende breedbeeldcomposities die soms doen denken aan
die van Wise uit 1961. De balkonscène met Tony en Maria vormt een lyrisch
hoogtepunt, het in monochrome grijstinten gefilmde gevecht tussen de
rivaliserende straatbendes in een loods is een dramatisch hoogtepunt. Artistiek
gezien is dit absoluut geen overbodige remake. Ook inhoudelijk niet, want de in
‘Somewhere’ bezongen “new way of living” – het vreedzaam samenleven van
verschillende bevolkingsgroepen – is nog steeds niet bereikt. Verre van.
André Waardenburg in NRC Handelsblad, 8 december 2021, p. 26