Frankrijk - 2009 |
154 minuten - FilmMagie nr. 597 | |
Regie: | Jacques Audiard | |
Scenario: | Thomas Bidegain, Jacques Audiard, naar het originele scenario van Abdel Raouf Dafri & Nicolas Peufaillit | |
Montage: | Juliette Welfling | |
Met: | Tahar Rahim (Malik El Djebena), Niels Arestrup (César Luciani), Adel Bencherif (Ryad), Hichem Yacoubi (Reyeb), Reda Kateb (Jordi), Jean-Philippe Ricci (Vettori), Gilles Cohen (Prof), Antoine Basler (Pilicci), e.a. | |
Fotografie: | Stéphane Fontaine | |
Productie: | Martine Cassinelli voor Why Not Productions | |
Muziek: | Alexandre Desplat | |
Prijzen | Grand Prix du Jury, Cannes 2009 | |
Links: | www.un-prophete-lefilm.com/ |
Een gangsterbaas in wording
Als de recente ontsnappingsgolf van gangsters uit diverse gevangenissen een
Belgische filmmaker zou inspireren om daar een spannende thriller over te maken
moet die zeker naar Un prophète van de Franse regisseur Jacques Audiard
kijken.
Scenarist-regisseur Jacques Audiard, onder meer bekend van ‘Regarde les hommes
tomber’, ‘Sur mes lèvres’ en ‘De battre mon coeur s'est arrêté’, kreeg voor zijn
film Un prophète terecht de Grand Prix du Jury in Cannes. Voor zover dat
nog nodig was, heeft hij met deze ijzersterke gevangenisthriller bewezen dat hij
tot de interessantste Franse filmmakers van dit moment behoort. Of zoals Kenneth
Turan, de filmcriticus van de Los Angeles Times, het vanuit Cannes mooi
verwoordde: "Jacques Audiard is the best French writer-director most Americans
have never heard of". Maar volgens hem kan Un prophète daar verandering
in brengen.
Un prophète is niet zozeer een ontsnappingsthriller, maar wel een uitstekend gevangenisdrama. Het is een nagelbijtende en bikkelharde kroniek van het leven achter de tralies, die elke kijker enerzijds laat hopen dat hij of zij daar nooit terecht moet komen en anderzijds laat verstaan waarom sommigen alles in het werk stellen om daar weg te geraken. Dit is nochtans geen documentaire, maar wel een echte, even realistische als gestileerde speelfilm.
Als de film begint, is de jonge Malik (indrukwekkende vertolking van nieuwkomer Tahar Rahim) net in de gevangenis gearriveerd. De reden is niet duidelijk en heeft ook geen belang. Wel belangrijk is dat Malik geen geharde crimineel is. Nog niet. "Je zit bij de grote jongens", zegt een bewaker tegen de bange Malik. Het is niet helemaal duidelijk of dat als een bezorgde waarschuwing dan wel als een cynische voorspelling bedoeld is.
Geen weg terug
Hoe dan ook, enkele jaren later is Malik zelf een van de grote jongens geworden.
De film schetst die transformatie op een gedetailleerde manier, volgens een even
kille als onwrikbare logica. Zo maakt de scène waarin Malik letterlijk gedwongen
wordt om een andere gedetineerde te vermoorden op een angstaanjagende manier
duidelijk dat Malik moet doden om niet zelf gedood te worden. En dan is er geen
weg terug.
In de gevangenis blijkt een interne hiërarchie te bestaan met verschillende
etnisch gekleurde clans. Cesar Luciani (rol van Niels Arestrup) is het hoofd van
de Corsicaanse gang en tevens de ongekroonde, maar onbetwistbare koning van de
andere gevangenen, of zij dat nu willen of niet. Het is Luciani die zijn
suprematie gebruikt om de nochtans Arabische Malik aan zich te binden.
Penitentiair verlof als hulpmiddel
Ironisch, maar niet onbelangrijk detail: het is net de andere Arabische
gedetineerde die de analfabete Malik in opdracht van Luciani moet vermoorden –
een van de gruwelijkste scènes uit de hele film – die hem even voordien de raad
heeft gegeven om te leren lezen en schrijven. Malik zal dat advies ter harte
nemen. Meer zelfs, hij zal zijn tijd achter de tralies nuttig gebruiken om te
leren hoe criminele machtsverhoudingen zich vormen en onderhouden worden. Hoe
allerlei trafieken binnen de gevangenismuren georganiseerd worden, en hoe men
zelfs van binnenuit macht en invloed in de buitenwereld kan blijven uitoefenen.
Penitentiair verlof blijkt daarbij een interessant hulpmiddel.
Malik is een intelligente leerling van die 'georganiseerde misdaad'. Elk
conflict, elke transactie, elke krachtmeting wordt gepresenteerd als een
bruikbare ervaring. Het is boeiend en fascinerend om te zien hoe acteur Tahar
Rahim de transformatie van zijn personage in deze 'coming of age'-context
zichtbaar en voelbaar gestalte geeft.
Hoewel een gevangenisthriller zoals Un prophète beschouwd kan worden als
een genrefilm is regisseur Jacques Audiard er wonderwel in geslaagd zijn verhaal
een emotionele intensiteit, een meeslepende vertelstijl en een authentiek gevoel
mee te geven die de genreconventies moeiteloos overstijgen, waardoor de film de
kracht van een Grieks noodlotsdrama krijgt.
Jan Temmerman in De Morgen 26 augustus 2009