Frankrijk, Taiwan - 2005 |
130 minuten - Filmmagie nr. 560 | |
Regie: | Hsiao-hsien Hou | |
Camera: | Mark Lee Ping-bin | |
Scenario: | T'ien-wen Chu, Hsiao-hsien Hou | |
Montage: | Liao Ching-sun | |
Muziek: | Gustavo Santaollala | |
Met: | May (1966), Ah Mei (1911), Jing (2005) - Qi Shu Chen (1966), Mr. Chang (1911), Zhen (2005) - Chen Chang |
|
Productie: | Chang Hua-fu | |
Links: | www.threetimes-film.com/ |
Filmmagie nummer 560: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking zoals bij de vertoning van FilmMagie-Antwerpen
LIEFDE, DRIEWERF LIEFDE
THREE TIMES, de zestiende speelfilm sinds 1980 van
de Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien, lijkt een synthese van eerder werk: hij
koppelt (deels autobiografische) herinneringen, die in zijn vroege films
voorkomen, aan de puzzelstructuur van sommige van zijn jongste films.
In drie verhalen gesitueerd in drie tijdsperiodes (1966, 1911, 2005) toont hij
drie hindernisvolle liefdesrelaties, waarin het getal drie haast onopgemerkt
blijft terugkomen.
De protagonisten worden vertolkt door dezelfde acteur (Chang Chen) en actrice
(Shu Qi), wat de film een eenheid geeft, hoewel Hou toch kiest voor stilistische
verschillen tussen de drie delen. Daardoor zegt hij dat enerzijds het bestaan
van liefdesproblemen van alle tijden is, maar dat de aard van de problemen mee
bepaald wordt door de tijdgeest.
In het slotdeel A TIME FOR YOUTH staat een
biseksuele zangeres centraal die de verwarring belichaamt die leven in de 21ste
eeuw met zich meebrengt, een versplinterde tijd waarin een vloedgolf van
informatie net voor een grotere onzekerheid zorgt. Dit derde deel, gesitueerd in
een grijs hedendaags Taipeh, ligt zo dicht bij MILLENNIUM MAMBO dat we even
gedacht hebben dat het samengesteld is uit outtakes van die vroegere film.
Maar dat is hem vergeven dankzij het sublieme eerste deel A TIME FOR LOVE,
waarin een jonge twintiger op de dag voor hij naar het leger moet in een
biljartcafé een nieuwe dienster ontmoet en verliefd wordt. Het is fascinerend om
te zien hoe Hou met bijna uitsluitend beelden de liefde laat ontvlammen. De
regisseur kiest voor zijn karakteristieke lang aangehouden shots die lichtjes
bewegen, in dit geval deint de camera op het ritme van het biljartspel en de
blikken die rond de tafel uitgewisseld worden. Sublieme cinema!
In A TIME FOR FREEDOM, gesitueerd tegen de achtergrond van Taiwans verzet tegen
de Japanse bezetter, duren de shots minder lang, maar dat komt omdat ze worden
onderbroken door pancartes met tussentitels, want dit tweede deel is gefilmd als
een stomme film.
Dat heeft vooral een praktische oorzaak, maar het mooie is dat Hou zich niet strikt aan de regels houdt. In het hele deel is weliswaar muziek te horen, zoals dat hoort bij een stomme film, maar na verloop van tijd blijkt dat die muziek gespeeld wordt door een personage in het verhaal, wat in wezen niet kan, maar een mooie spanning oplevert.
Christophe Verbiest- De Morgen 15 02 2006