UK, Zweden, 2017 | 100 minuten - FilmMagie nr. 689 | |
Regie: | Björn Runge | |
Met: | Glenn Close, Jonathan Pryce, Christian Slater, Max Irons, Elizabeth McGovern, Harry Lloyd, Annie Starke, e.a. | |
Scenario: | Jane Anderson naar de roman "The Wife" van Meg Wolitzer | |
Fotografie: | Ulf Brantås | |
Montage: | Lena Runge | |
Muziek: | Jocelyn Pook | |
Prijzen: |
Golden Globes 2019: Beste vrouwelijke hoofdrol Oscars 2019: genomineerd beste actrice Verder nog diverse andere prijzen en nominaties |
|
Links: | www.silver-reel.com/movie/the-wife |
Een huwelijk van lange adem
Een ingetogen Glenn Close schikt zich volkomen in haar rol als iemands vrouw.
Tot ze daar schoon genoeg van heeft.
Glenn Close stapte in haar leven al viermaal in het huwelijksbootje en stapte
daar telkens weer uit. Het moet wel of de 71-jarige actrice weet inmiddels:
zonder compromissen houdt geen huwelijk stand.
In ‘The Wife’ speelt ze Joan Castleman, een vrouw die veertig jaar lang haar
eigen ambities en dromen onderschikte aan die van haar man. Daar heeft ze op een
goede dag helemaal de buik van vol. Niemand kan eindeloos klaar water blijven
drinken alsof het nog steeds wijn is.
Is de Zweedse filmmaker Björn Runge uit op een eerbetoon aan dienstbare
huisvrouwen die in de schaduw van hun echtgenoot leven?
Joan legt bij elke gelegenheid de outfit van haar man Joe (Jonathan Pryce)
klaar. Ze herinnert hem aan zijn bloeddrukpilletje en plukt voor zijn vertrek de
laatste kruimel uit zijn baard. Al vroeg in hun relatie moet zij hem elke last
ontnomen hebben. Zo is zijn schrijverscarrière vast tot volle wasdom kunnen
komen.
Maar in die schijnbaar banale, dagelijkse offers ziet ‘The Wife’ nog niet de
grootste prijs. De kijker leert dat deze vrouw, die Glenn Close zo tastbaar
neerzet, al die jaren nog een flinke stap verder ging. Knullig onthult het
verhaal daarmee een weinig plausibel geheim. Wat eerst nog een menselijke en
herkenbare film was, zakt dan in elkaar als een lekgestoken luchtkasteel.
Gelukkig heeft de film Close, een rasactrice die we te weinig op het witte doek
zien. Ze speelt Joan zoals je dat van haar verwacht: met grootse klasse. In een
enkele blik weet zij de prijs van de levenslange toegift te leggen, zoals ze dat
doet wanneer haar man het woord neemt. Dan slaat ze de ogen neer en luistert.
Ook Jonathan Pryce schittert aan haar zijde als Joe. Hij komt te weten dat zijn
status als vermaarde schrijver nog een extra glans krijgt: in Stockholm mag hij
de Nobelprijs voor Literatuur komen ophalen. Tegen een zaal vol aanbidders zal
hij zeggen: 'Zonder deze vrouw ben ik niets.' Maar het is een valse poging om
zichzelf bescheidenheid toe te wuiven.
Huwelijken die minder rotsvast blijken dan gedacht: ze waren al eerder de inzet
van intieme meesterwerken - denk maar aan het recente ‘45 Years’ met Charlotte
Rampling. In ‘The Wife’ zat beslist een even sterke film over zelfverloochening
binnen een langdurige relatie. Met dit getalenteerde duo had dat fenomenaal
kunnen worden. Wat draaide het anders uit.
Ruben Aerts in De Standaard/DS2, dinsdag 13 november 2018, p. 7