The House of Flying Daggers

Hong Kong - China - 2004

119 minuten - Film|TV|DVD 546
Regie: Zhang Yimou
Scenario: Li Feng, Zhang Yimou
Montage: Cheng Long
Met: Takeshi Kaneshiro (Jin), Andy Lau (Leo), Zhang Ziyi (Mei), Song Dandan (Yee)
Muziek: Shigeru Umebayashi
Fotografie: Zhao Xiading
Productie: Bill Kong & Zhang Yimou
Links: http://www.sonyclassics.com/houseofflyingdaggers

The House of Flying Daggers - affiche

Klik om te vergroten    Klik om te vergroten    Klik om te vergroten    Klik om te vergroten    Klik om te vergroten

Film|TV|DVD nummer 546: Ga naar de bespreking

 

Hieronder de bespreking zoals bij de vertoning van FilmMagie-Antwerpen.


 

Martial arts-epos l De kinetische pozie van 'house of flying daggers'

Nadat hij vorig jaar met Hero / Ying Xiong zijn eerste en waanzinnig mooie en wervelende wuxia-film afleverde, heeft de Chinese grootmeester Zhang Yimou zichzelf opnieuw overtroffen met het romantische en historische actiesprookje House of Flying Daggers / Shi Mian Mai Fu.
Deze indrukwekkende spektakelfilm is van een adembenemende schoonheid.

Toen Hero begin vorig jaar op het Filmfestival van Berlijn werd gepresenteerd, kwam dat nog enigszins als een verrassing. De Chinese regisseur Zhang Yimou (1950), die in 1987 debuteerde met Het rode korenveld, had naam gemaakt en vele prijzen gewonnen met kleurrijke, historische filmverhalen, zoals Ju Dou en Raise the Red Lantern.
Voor beide films werd Zhang Yimou trouwens als eerste Chinese cineast genomineerd in de Oscar-categorie voor de beste buitenlandse film. Later volgden enkele intimistischere en realistischere films, zoals
The Road Home en Not One Less.
En plots pakte Zhang uit met het martial arts-spektakel Hero (vorig jaar op het programma van FilmMagie-Antwerpen), dat hem een derde Oscar-nominatie opleverde. Het werd meteen zijn eerste publiekstrekker in eigen land.

Zhang Yimou zelf was niet te beroerd om toe te geven dat een film als Hero alleen mogelijk was dankzij het wereldwijde succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon van zijn Taiwanese collega Ang Lee, die daarmee in 2000 het wuxia-genre van nieuwe adelbrieven voorzag. Regisseur Zhang, die allang droomde van een eigen martial arts-avontuur, zag zijn kans schoon en stapte met het Hero-project naar de Hongkongse producer Bill Kong, die eerder de Crouching Tiger-film mogelijk had gemaakt. De rest is geschiedenis.

Terwijl Ang Lee na het immense succes van Crouching Tiger, Hidden Dragon geen zin had om op dat elan verder te gaan, besloot Zhang Yimou om het ingeslagen pad te vervolgen. Een uitstekend idee, want net zoals Hero in 2003 kreeg House of Flying Daggers afgelopen jaar een plaats in een aantal toptienlijstjes.

Het verhaal situeert zich in China op het einde van de negende eeuw, als de ooit florerende Tang-dynastie door een incompetente keizer en een corrupte regering onderuit dreigt te gaan. Her en der vormen zich rebellerende legers en een van de meest prestigieuze, maar tegelijk ook mysterieuze allianties wordt 'House of Flying Daggers' genoemd.

De regeringstroepen zijn er weliswaar zopas in geslaagd de leider van dat Huis te doden, maar er blijkt al een nieuwe leider in functie. Twee officieren, Jin (Takeshi Kaneshiro) en Leo (Andy Lau), krijgen de opdracht die kersverse aanvoerder zo snel mogelijk te arresteren. Volgens hun inlichtingen is er in het plaatselijke luxebordeel een nieuwe, blinde danseres gesignaleerd. Die Mei (Zhang Ziyi, Zhang Yimous nieuwste muze na Gong Li) zou weleens de op wraak beluste dochter van de dode leider kunnen zijn. Daarom werken beide kapiteins een plan uit waarbij Jin het vertrouwen van Mei zal proberen te winnen in de hoop dat zij hen zo naar de schuilplaats van het 'House of Flying Daggers' leidt.

In tegenstelling tot Hero, waar de plot meer politiek geladen was, gebruikt Zhang Yimou de historische situatie hier voornamelijk als achtergrond en dus decor voor een visueel verbluffend en wervelend spektakel, waarin de intrige meer door liefdesperikelen dan door politieke besognes gestuurd wordt. De nadruk ligt op de actiesequenties en die zijn van een sprookjesachtige en bijna onaardse schoonheid. Hoogtepunten van dit opwindende beeldenfestijn zijn ongetwijfeld het 'Spel van de Echo' in het bordeel en het meeslepende gevecht in het bamboewoud, waarbij de vechtchoreografie zich zowel horizontaal als verticaal etaleert.

House of Flying Daggers is spectaculaire, adembenemende want door visuele adrenaline en kinetische pozie voortgestuwde droomcinema, waarin de zwaartekracht als een futiel detail ondergeschikt wordt gemaakt aan de kleurrijke beeldenpracht, de acrobatische cameravoering en de elegante enscenering van een virtuoos filmmaker in superieure vorm.

Jan Temmerman in De Morgen 24-11-2004

naar .

www.filmmagie-antwerpen.beTerug naar boven