VS - 2002 |
115 minuten - F&Tv 529 | |
regie: |
Stephen Daldry |
|
Scenario: | David Hare, naar de roman van Michael Cunningham | |
Met: | Meryl Streep, Julianne Moore, Nicole Kidman, Ed Harris, Toni Collette, Stephen Dillane |
|
Fotografie: | Seamus McGarvey | |
Muziek: | Philip Glass - ook van de opera "Satyagraha" and "Metamorphosis 2" | |
Montage: |
Peter Boyle |
|
Productie: | Scott Rudin & Robert Fox | |
links: |
www.imdb.com/title/tt0274558/
www.apple.com/trailers/paramount/the_hours/ |
Film & Televisie nummer 529: Ga naar de bespreking
Cinemagie nummer 245, Linda Tessens: Ga naar de bespreking (Word-document)
Cinemagie nummer 245, Dirk Deleu: Ga naar de bespreking (Word-document)
Hieronder de bespreking zoals bij de vertoning van FilmMagie-Antwerpen
'Heaven
only knows why we love it so', staat er op de laatste bladzijde van The Hours,
een roman van de Amerikaanse schrijver Michael Cunningham, die nu verfilmd is
door de Engelse regisseur Stephen Daldry. Waar dat 'it' in de geciteerde zin
naar verwijst is niet helemaal duidelijk, maar het moet wel het leven zijn.
'Heaven only knows why we love it so'.
The Hours is een mooi boek waarin een nog mooier boek de hoofdrol speelt. Dat
boek is Mrs. Dalloway, een roman van Virginia Woolf uit 1925.
In The Hours is Woolf dat boek aan het schrijven, een andere vrouw is het aan
het lezen, en weer een andere in zekere zin aan het leven. Het boek speelt zich
in drie verschillende tijden en plaatsen af. Virginia Woolf schrijft begin
jaren twintig in Richmond, Engeland, huisvrouw Laura Brown leest omstreeks
1950 in Californië, en uitgeefster Clarissa Vaughan koopt aan het eind
van de twintigste eeuw bloemen in New York, zoals Clarissa Dalloway dat in
de roman van Woolf aan het begin van die eeuw in Londen deed.
The
Hours lijkt zowel een makkelijk als een moeilijk boek om te verfilmen.
Die verschillende vrouwen in verschillende tijden die elkaar niet ontmoeten,
alleen door een boek met elkaar verbonden zijn, dat zou een weelde aan
vergelijkingen en ingenieuze montage kunnen opleveren, en drie rollen waarin
drie grote actrices zouden kunnen wedijveren. Moeilijker ligt het met de stijl
van het boek. Cunningham deed, net als Woolf met Mrs. Dalloway, alsof hij
toegang had tot de gedachtes van de drie vrouwen. David Hare, de
scenarioschrijver van de film, had met behulp van een voice-over kunnen doen
alsof hij daar ook kon komen. Hij koos er niet voor. Hare wilde dat die
gedachten getoond werden. Maar hoe film je dat een ochtend eruit ziet alsof
hij 'zojuist aan kinderen op het strand is uitgedeeld' of 'als de kus van een
golf'?
Drie
vrouwen. De een schrijft, de ander leest en de laatste leeft.
De woorden van Virginia Woolfs beroemde boek 'Mrs. Dalloway' geven hun tragische
levens vorm en dimensie.
De met een Pullitzer-prijs bekroonde roman 'The hours' van Michael Cunningham
was een aantal jaar geleden een dappere poging om te illustreren hoe literatuur
en het ware leven verbonden kunnen zijn. En hoe onsterfelijk verhalen zijn,
zelfs als hun schrijvers en hoofdpersonen dood gaan. Cunningham schreef niet
alleen een boek naar de geest van 'Mrs. Dalloway', maar bediende zich ook van
een 'stream of consciousness'-stijl die rechtstreeks aan de jaren twintig van
Virginia Woolf ontleend had kunnen zijn.
De drie vrouwen (en een doodzieke dichter) die in het boek soms moeiteloos tot
één personage vervagen, zijn voor de film uit elkaar getrokken in drie
krachtige rollen van Nicole Kidman (als Virginia Woolf), Meryl Streep (als de
hedendaagse New-Yorkse Clarissa Vaughan) en Julianne Moore (als huisvrouw uit de
jaren vijftig). Hun lotsverbondenheid wordt getoond doordat ze dezelfde soort
oorbellen dragen, en dankzij vernuftige montages op hetzelfde moment dezelfde
scènes uit 'Mrs. Dalloway' herleven of lezen. Er worden in drie tijden bloemen
geschikt, taarten gebakken, feestjes voorbereid, haren gekamd, diepe zuchten
geslaakt. Wat in het boek subtiel is wordt zo filmisch soms wat te nadrukkelijk.
De strenge structuur ontneemt de toeschouwer af en toe de kans zelf de
cirkelgangen van de tijd te ontdekken.
Stephen
Daldry vertelde tijdens het Filmfestival Berlijn dat de drie actrices elkaar
tijdens de draaiperiode niet gezien of gesproken hadden, behalve voor die ene
scène waarin Streep en Moore samen optreden. Onbedoeld legt hij daarmee de
vinger op de zere plek van de film. Wat een grootscheepse verzoening van tijd en
plaats, een meditatie over de onomkeerbaarheid van de tijd had moeten worden, is
in feite een reeks geïsoleerde scènes uit de levens van drie verschillende
vrouwen - en een man, de doodzieke dichter Ed Harris.
Ook zijn personage is een incarnatie van Virginia Woolf.
Zoals je van een in het Engelse theater geschoolde regisseur als Daldry mag
verwachten, zweepte hij zijn actrices individueel op tot grootse
acteerprestaties. Julianne Moore maakt haast zonder woorden de beklemming
van de Amerikaanse na-oorlogse jaren voelbaar, Meryl Streep verstikt zo wat in
haar optimisme, en Nicole Kidman als Virginia Woolf is al bijna dood, van zo
pijnlijk diep komen haar emoties.
Ze kregen er in Berlijn een gedeelde Zilveren Beer voor en Kidman ontving een Oscar.
BRONNEN:
Dana Linssen in de Filmkrant maart 2003, nr 242 en
Bianca Stigter in NRC Handelsblad 19 maart 2003
Nico Krols, medewerker FilmMagie-Antwerpen