USA 2017 | 105 minuten - FilmMagie nr. 681 | |
Regie: | Sean Baker | |
Met: | Bria Vinaite, Brooklynn Prince, Willem Dafoe, Valeria Cotto, Christopher Rivera, Caleb Landry Jones, Macon Blair, Karren Karagulian, Sandy Kane, e.a. | |
Scenario: | Sean Baker en Chris Bergoch | |
Fotografie: | Alexis Zabe | |
Montage: | Sean Baker | |
Muziek: | Lorne Balfe | |
Prijzen: | Wereldwijd 60 filmprijzen en 118 nominaties | |
Links: | floridaproject.movie |
Je kan heel mistroostige films maken over armoede.
Films die je deprimeren, films die je kwaad maken, films die je empathie
aanspreken. En je kan een film maken zoals ‘The Florida project’, waar de
energie en fun van afspatten. Het is net omdat je geeft om deze te jonge moeder
en haar dochtertje dat het je zo raakt.
De Standaard
Weinig films voelen zo fris en onbevangen aan als `The
Florida Project', een prachtig indie-kleinood dat zich afspeelt in en rond
een goedkoop motel in de buurt van Disney World, Florida. Tussen de vooral
niet-professionele acteurs valt één vertrouwd gezicht op: Willem Dafoe schittert
als Bobby, de conciërge die streng, maar rechtvaardig waakt over de
alleenstaande moeders, de dakloze kinderen en de steuntrekkers die de kamers
bevolken.
Humo
Baker laat zijn recht uit het recessieleven gegrepen
anekdotes en vignetten op een knap geritmeerde manier samensmelten tot een
oprecht en hyperlevendig portret van paradijsvogels die wanhopig fladderen
om het hoofd boven water te houden. Van miserabilisme is, ondanks de sombere
setting en thematiek (werkloosheid, kinderverwaarlozing, armoede) bijgevolg geen
sprake. Daarvoor is Bakers popart-esthetiek te zonnig en te fleurig, en zijn
kijk op de personages te gevoelig en empathisch. Bovendien worden die stuk voor
stuk ongekunsteld neergezet door een grotendeels onervaren amateurcast, met
voorop Bria Vinaite, een flapuit die Baker ontdekte op Instagram, en de kleine
Brooklynn Prince, de schattigste belhamel sinds die driftige kostschoolkinderen
uit Jean Vigo’s Zéro de conduite.
Welkom op de onderste etage van de Amerikaanse droom.
Focus Knack
“Het is een film die je meevoert naar een wereld die je
normaal niet op het grote doek te zien krijgt.
Dat motel is echt een apart universum, een microkosmos van kinderen en
volwassenen die leven tussen de hoop op een beter bestaan en het bankroet van de
American dream. Dat de film zoveel snaren raakt, komt ook doordat er geen grote
sterren meedoen: de kijker kan veel gemakkelijker een band voelen met de
personages. Het motel uit de film bestaat trouwens echt: ik heb er ter
voorbereiding een poosje gewoond, tussen de outcasts. Wat me trof, was de
waardigheid waarmee die mensen in het leven staan, ook al hebben ze nauwelijks
vooruitzichten. Ze hebben misschien geen uitzonderlijke talenten, maar elke dag
opnieuw trachten ze er het beste van te maken; zoals wanneer Halley in de film
op straat goedkope flesjes parfum aan de bezoekers van Disney World probeert te
verpatsen. Ik bewonder hun overlevingstechnieken, ook al hebben ze wellicht voor
Trump gestemd. Zij zijn degenen die Hillary Clinton als de lamentabelen
(‘deplorables’) heeft gebrandmerkt: simpele blue collar-mensen die uit
frustratie hebben gestemd voor iemand die zich geen zier van hun lot aantrekt.”
Interview met Willem Dafoe in Humo
Samenstelling: Nico Krols