Rusland 2007 |
150 minuten | |
Regie: | Andrei Zvyagintsev | |
Scenario: | Artyom Melkumian naar het boek van William Saroyan | |
Montage: | Anna Mass | |
Met: | Konstantin Lavronenko (Alex), Aleksandr Baluyev (Mark), Maksim Shibayev (Kir), Maria Bonnevie (Vera) | |
Fotografie: | Mikhail Krichman | |
Muziek: | Andrei Dergachyov, Arvo Pärt | |
Productie: | Dmitri Lesnevsky | |
Links: | http://www.cinebel.be/nl/film/1002684-The-Banishment-(Izgnanie).htm |
Izgnanie of The Banishment is een Russisch familiedrama vol mystiek, voor
liefhebbers van contemplatieve Russische cinema in de traditie van Tarkovski,
maar met een strikt eigen stijl en te mijden door wie afknapt op formeel
esthetische films vol Bijbelse metaforen.Wie vond dat het
broers-versus-vaderportret The Return, het fel bejubelde en in Venetië met de
hoofdprijs bekroonde debuut van de Rus Andreï Zvyagintsev, zijn geheimen niet
makkelijk prijs gaf, zal iets opgeluchter ademen na de opvolger The Banishment.
Niet dat de raadselachtige mystiek verdwenen is. Die zit nog altijd mooi
verweven in een formeel opmerkelijk verhaal over liefde, overspel en noodlot.
Het lang aangehouden openingsbeeld van deze vrije adaptatie van William Saroyans The Laughing Matter spreekt boekdelen: een geïsoleerde boom te midden van een golvend landschap, een beeld zwanger van de mystiek van de natuur. Meteen moet je aan Het offer denken van Andreï Tarkovski, samen met Michelangelo Antonioni en Robert Bresson een van de spirituele leermeesters van Zvyagintsev.
Maar de Rus laat zich evenveel leiden of gidsen door religieuze of Bijbelse
elementen, want zijn metafysische huwelijkstragedie zit vol met expliciete en
subtiele verwijzingen naar het Oude Testament.
Ze stikken een krans van mysterie omtrent het verhaal, samen met de
verontrustende suspense, de latente malaise en de fascinerende visuele inkleding
de sterkste troeven van deze metaforisch geladen film waarin er veel niet
uitgesproken wordt en de toeschouwer zelf lange tijd, tot de onthullende
flashbackfinale, de ontbrekende schakels moet proberen in te vullen.
Het gegeven is vrij conventioneel en borduurt voort op de thema's van
Zvyagintsevs bioscoopdebuut: een vader-zoonrelatie, een familiaal geheim, de
ongemakkelijke band tussen moeder en vader en de omgang tussen twee broers.
Die twee broers zijn Alex (de in Cannes gelauwerde Konstantin Lavronenko) en
Mark (Alexandre Baluev). In het begin zien we Alex een kogel uit de arm van Mark
halen, een duister type. Vervolgens verplaatst de film zich van een pand in een
industriële stad naar het idyllische platteland, naar het ouderlijke huis van
Alex en Mark gelegen op de rand van een ravijn. Alex neemt er samen met zijn
vrouw Vera (Maria Bonnevie) en hun twee kleine kinderen zijn intrek.
Het begin van een intrigerende en fatale familietragedie waarin wantrouwen,
jaloezie, schuld, zonde en mannelijke fierheid centraal staan. Want Vera biecht
er onhandig aan Alex op dat ze zwanger is en dat het kind niet van hem is
.
Het enigma dat Zvyagintsev in The Banishment (de Russische titel is Izgnanie)
opbouwt, krijgt een sterk meditatief karakter door het gebruik van minutieus
uitgekiende lange sequentiecomposities en panoramische breedbeeldopnamen.
Het is vooral die uitzonderlijke formele aanpak en het aparte magnifieke
geografische accent – alles ziet er Russisch uit, maar er werd gedraaid in
Moldavië en Wallonië, terwijl rekwisieten als wagens en geld het je moeilijk
maken om je met een tijd of locatie te identificeren – dat dit drama, zo
doordrongen van de Russische fataliteit, zijn ontregelende en mysterieuze kracht
geeft.
Luc Joris in De Morgen 13 februari 2008