FilmMagie-logo-white

The Island on Bird Street

(1996,
DEN, UK, DUI)
(1996,
DEN, UK, DUI)
12 januari 1999

Regisseur

Søren Kragh-Jacobsen

Producer

Rudy Cohen en Tivi Magnusson

Scenario

John Goldsmith en Tony Grisoni, naar het boek van Uri Orlev

Acteurs

Jordan Kiziuk – Alex — Patrick Bergin – Stefan — Jack Warden – Boruch — Stefan Sauk – Goehlet — Lee Ross – Freddy

Cinematografie

Montage

Muziek

Zbigniew Preisner

Prijzen

Filmduur

100 min

Cineast

Cineast Soren Kragh-Jacobsen geniet in Denemarken grote bekendheid als jeugdfilmspecialist. In 1981 draaide hij GUMMITARZAN, in 1986 GOLDREGEN, in 1988 SKYGGEN AF EMMA en in 1993 een vierdelige TV-serie DEN KORSIKANSKE BISKOP. Met THE ISLAND ON BIRD STREET mikt hij voor ’t eerst op een ruimer publiek dan uitsluitend kinderen of jonge tieners. Het gegeven baseerde hij op de bekende oorlogsroman van Uri Orlev.

Gegeven

De film speelt zich af tijdens WO II in het getto van Warschau. De nazi’s zijn begonnen met de deportatie van de Joden. Ook de wijk waar de elfjarige Alex woont met zijn vader en zijn groot-oom moet ontruimd worden. Bij de aanhouding van zijn familie weet Alex te ontsnappen. Hij gaat op zoek naar een veilige schuilplaats op de hoogste verdieping van een bouwvallig appartementsgebouw. Doodsbenauwd wacht de jongen er op zijn vader die beloofd heeft terug te keren. ’s Nachts trekt hij er noodgedwongen op Uit om voedsel te zoeken. De lectuur van zijn lievelingsroman Robinson Crusoë houdt hem psychologisch overeind.

Bespreking

Soren Kragh-Jacobsen bekijkt het nazi-geweld in het getto van Warschau door de ogen van een jonge tiener. Maar ISLAND ON BIRD STREET is een jeugdfilm met universele spankracht: een meeslepende en ontroerende gezinsfilm.

Zonder schroom laat de camera de wraakroepende daden van Nazi-Duitsland zien.

De angst van het kind om gegrepen te worden wordt erg levendig opgeroepen. De mooie maar trieste muziek van Zbigniew Preisner geeft pakkend uiting aan de gevoelswereld van de jongen; zijn vrees, twijfel, verdriet, trauma’s maar ook zijn overlevingsdrang zijn niet alleen in het acteerspel maar ook op de muziekscore aanwezig.

Binnen de historische context van het waar gebeurde overlevingsverhaal werkt de cineast enkele belangrijke neventhema’s en parallelsituaties uit. De verwijzing naar de roman Robinson Crusoë, de vriendschap tussen mens en dier, de ontluikende gevoelswereld van de tiener en zijn groeiende moed en heldhaftigheid geven dit oorlogsverhaal bijzondere spankracht.

Dit jeugdportret zal niemand onberoerd laten en stemt tot bezinning.

Dirk Michiels, medewerker KFL-Antwerpen