China, 2019 | 185 minuten - FilmMagie nr. 694 | |
Regie: | Wang Xiaoshuai | |
Met: | Wang Jingchun, Yong Mei, Ai Liya, Xi Qi e.a. | |
Scenario: | Mei Ah en Xiaoshuai Wang | |
Fotografie: | Hyun Seok Kim | |
Montage: | Lee Chatametikool | |
Muziek: | Dong Yingda | |
Prijzen: | 4 prijzen waaronder Zilveren Beer Berlijn 2019 | |
Links: | Geen officiële site gevonden. Wel verwijzigen op IMDB. |
Vermorzeld door de eenkindpolitiek
In het pakkende Chinese drama ‘So Long, My Son’ ziet een
echtpaar zijn kinderdroom vernietigd door het beleid van de Chinese overheid. De
film is tegelijk een ambitieus portret van 30 jaar Chinese geschiedenis en een
eenvoudig verhaal over ouders en kinderen.
Vergeet het verleden, kijk naar de toekomst. Vanaf het einde van de jaren 70 was
dat het nationale motto in China, zegt filmmaker Wang Xiaoshuai. Het land had de
Culturele Revolutie van Mao achter de rug en zag een kans om zich met een eigen
interpretatie van het liberale gedachtegoed op te werken tot een economische
wereldmacht.
Een van de maatregelen die Mao’s opvolger Deng Xiaoping nam, had echter ook
verstrekkende sociale gevolgen: de eenkindpolitiek. Om de sterke bevolkingsgroei
onder controle te krijgen stelde de overheid in 1979 dat gezinnen voortaan in
principe niet meer dan één kind mochten hebben. De draconische ingreep, die
volgens officiële Chinese berekeningen meer dan 400 miljoen geboortes voorkwam,
stootte op weinig verzet. ‘Die houding is lang eigen geweest aan China’, legt
Wang uit. ‘De mensen zagen politieke beslissingen als iets wat hen overkwam. De
belangen van het land hadden voorrang op de persoonlijke behoeften.’
Dat gevoel van gelatenheid en hulpeloosheid zit diep in Wangs nieuwe film ‘So
Long, My Son’. Aanvankelijk hebben Liu Yaojun en Wang Liyun, het echtpaar dat
centraal staat, geen reden om zich ongelukkig te voelen. Ze zijn de trotse
ouders van een zoon, en leiden een bevredigend sociaal en professioneel leven.
Tot het noodlot toeslaat. De volgende drie decennia zal het echtpaar de speelbal
worden van allerlei krachten waar het geen vat op heeft.
Onder de loep
Wang Xiaoshuai kreeg het idee voor de film toen het Nationaal
Volkscongres in 2015 zonder veel uitleg de eenkindpolitiek afschafte, als
reactie op de dreigende vergrijzing en het acute onevenwicht tussen de
geslachten. Op dat moment begreep Wang dat hij die hele periode onder de loep
moest nemen. ‘Het is hoog tijd dat we stilstaan bij de gevolgen van ingrepen
zoals de eenkindpolitiek’, zegt hij. ‘Pas dan kunnen we als maatschappij op een
gezonde manier groeien.’
De manier waarop Wang in ‘So Long, My Son’ herkenbare persoonlijke drama’s
gebruikt om grotere sociale en politieke thema’s in kaart te brengen, is
indrukwekkend. De realistische toon die hij hanteert, houdt de film bovendien
met beide voeten op de grond. ‘So Long, My Son’ is emotioneel maar nooit
sentimenteel, melodramatisch maar nooit melig. Je moet er wel van bij het begin
je gedachten bijhouden, vooral omdat Wang heden en verleden zo goed als naadloos
door elkaar laat vloeien.
’Ik wou geen historisch drama dat het verhaal netjes chronologisch vertelt’,
legt de cineast uit. ‘Ik bekijk de drie decennia die de film overspant vanuit de
hoogte en probeer zo het gevoel te creëren dat de hoofdpersonages vastzitten in
hun trauma. Het maakt niets uit wat precies in welk jaar gebeurt. De kijker moet
enkel de personages en de emoties volgen. Aan het eind zal hij dan begrijpen hoe
het allemaal in elkaar zit.’ Wangs aanpak is gewaagd, maar eenmaal je de
springende structuur gewoon bent, slorpt de film je helemaal op.
De eenkindpolitiek is niet het enige sociale thema dat ‘So Long, My Son’
aanhaalt. De film ontpopt zich tot een sprekend portret van China tijdens de
voorbije 30 jaar, een maatschappij die in een razend tempo een enorme
ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ook de onzekerheid die de geforceerde overstap
naar een markteconomie met zich meebracht en de nostalgie die volgde uit de
verwarrende veranderingen komen aan bod.
’Er zitten talloze verhalen in de brutale transformatie die China heeft
doorgemaakt’, stelt Wang. ‘Die kansen mogen Chinese filmmakers en artiesten niet
laten liggen. Tenslotte leven we allemaal in dezelfde sociale en politieke
omgeving. Het is onze artistieke plicht om het gesprek op gang te trekken en te
onderhouden.’
Het publiek lijkt te volgen, want ‘So Long, My Son’ koppelde in China een
gezonde bioscoopcarrière aan zijn triomfantelijke onthaal op de Berlinale, het
bekende filmfestival van Berlijn. In twee dagen streek hij meer op aan de kassa
dan Wangs 14 voorgaande films samen. ‘We hebben deze film niet gemaakt om zoveel
mogelijk geld te verdienen’, besluit de regisseur. ‘Maar ik ben heel blij dat
hij mijn landgenoten aanspreekt. Ik ben er trouwens van overtuigd dat de
thematiek universeel is. Iedereen kan zich herkennen in het gevoel dat je als
enkeling machteloos staat tegenover de maatschappij als geheel.’
Ruben Nollet in De Tijd, p.9, 23 juli 2019