USA - 2004 |
123 minuten - Film|TV|DVD 549 | |
Regie: | Alexander Payne | |
Scenario: | Alexander Payne en Jim Taylor, naar de roman van Rex Pickett | |
Montage: | Kevin Tent | |
Met: | Paul Giamatti (Miles Raymond), Thomas Haden Church (Jack Lopate), Virginia Madsen (Maya), Sandra Oh (Stephanie), Marylouise Burke (Miles' moeder) | |
Muziek: | Rolfe Kent | |
Fotografie: | Phedon Papamichael | |
Productie: | Michael London en George Parra | |
Links: | http://www2.foxsearchlight.com/sideways/ |
Klik op de foto's om te vergroten
Film|TV|DVD nummer 549: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking van de voorstelling van FilmMagie-Antwerpen
verhaal
Twee vrienden hebben zo allebei hun redenen om compleet
sideways, uit de bol, te gaan.
De ene zoekt die mogelijkheid in de wijn, de andere in vrouwen.
Miles (Paul Giamatti) is een man wiens leven tot stilstand
is gekomen. Al een paar jaar gescheiden en er nog lang niet overheen. Zijn boek
wordt keer op keer door uitgeverijen afgewezen, en met erudiete wijnkennis
maskeert hij een fors alcoholprobleem. Samen met studievriend Jack (Thomas Haden
Church) gaat hij een weekje wijnproeven in de idyllische Santa Ynez Valley,
Californië.
Jack, een vroegere soapster die nu reclames inspreekt (en dan nog voornamelijk
de snel gelezen stukjes als ‘kan uw gezondheid schaden’ of ‘intresten niet
meegerekend’), staat namelijk op het punt te trouwen en wil er een stevige
vrijgezellenweek van maken. Dat komt Miles goed uit, want wat een alcoholicus
ook plant, aan de basis van zijn beslissing ligt altijd het plan om te drinken.
Maar terwijl Miles wijnen wil proeven, moet impulsieve Jack koste wat het kost
nog één keer van bil gaan voor hij het jawoord geeft. En hij staat er op dat
Miles hetzelfde doet. In geen tijd zorgt Jack dat ze twee vrouwen ontmoeten: de
stoere Stephanie (voor hemzelf) en de oudere, stille Maya voor zijn
pessimistische vriend.
regie
Regisseur Alexander Payne heeft een arendsoog voor het
huiskamer-gehalte van het leven. In
about schmidt speelde administratie een vooraanstaande rol; in het
met prijzen overladen sideways
(waaronder een oscar voor beste aangepast scenario) staat een strijkijzer in het
appartement van hoofdpersoon Miles prominent in beeld. Payne laat direct zien
dat Miles geen klassieke filmheld is: die hebben immers geen tijd om zoiets
prozaïsch als de was te doen.
Alexander Payne is een buitenbeentje in de Amerikaanse film. Al zijn films (vier
prachtige, volstrekt authentieke tot nu toe) gaan over gewone mensen: niet over
helden, maar ook niet over de outcasts en zielige gekken waar veel
onafhankelijke Amerikaanse films over vertellen. Over echte personen en hun
zorgen zoals abortus (citizen
ruth) en pensionering (about
schmidt). En dat doet hij met subtiele humor en onsentimentele
gevoeligheid. Want Payne houdt van zijn sukkels. Met het geestige en ontroerende
sideways voegt hij twee
innemende exemplaren toe aan zijn oeuvre.
vertolking
De band én het contrast tussen de depressieve Miles en de
uitbundige Jack vormen het hart van
sideways. Paul Giamatti, de acteur met de vlezige wangen en het hoge
voorhoofd uit american splendor
en dit jaar oscargenomineerd voor zijn bijrol in
cinderella man, is
hartveroverend als gevoelige sombermans.
De onbekende tv-acteur Thomas Haden Church, genomineerd voor een Oscar, is
misschien nog wel beter als egoïstische blaaskaak van wie je wel moet houden.
Vanwege zijn tomeloze enthousiasme, zijn verbaasde, kinderlijke oogopslag en
oprechte bezorgdheid om Miles' depressie.
sideways is niet alleen een
prachtig komisch drama over vriendschap, het is ook een film over wijn. Want al
pratend over wijn geven Maya en Miles zich behoedzaam aan elkaar bloot. Miles
vertelt over zijn dierbaarste bezit, een fles Cheval Blanc uit '61, die hij pas
zal openen bij het ultieme Speciale Moment. Maya heeft door dat Miles zichzelf
beschrijft en dat is het moment waarop ze op hem verliefd wordt. Zij vindt dat
elke gelegenheid dat je zo'n fles opent vanzelf speciaal is.
Dat dit soort als wijnmetaforen vertelde levenswijsheden nooit klef of plat
worden, zegt alles over het subtiele meesterschap van Alexander Payne.
Nico Krols, Rik Herder in de Filmkrant