IRN, CZE, 2019 | 102 minuten | |
Regie: | Mahnaz Mohammadi | |
Met: | Raha Khodayari, Mahan Nasiri, Reza Behbudi, Maryam Boubani, Shiva Ordooie, e.a. | |
Scenario: | Mohammad Rasoulof | |
Fotografie: | Ashkan Ashkani | |
Montage: | Mohammad Reza Muini | |
Muziek: | Amir Molookpour | |
Prijzen: | 4 prijzen waaronder Audience Award Istanbul International Film Festival | |
Links: | Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=YumbwfNBHew |
In het eerste deel van het Iraanse drama Son-Mother zien we hoe weduwe Leila
(Raha Khodayari) niet eens de luiers voor haar tweejarige dochtertje kan
betalen.
Een oplossing is om op het huwelijksaanzoek van een buschauffeur in te gaan,
maar dan moet haar twaalfjarige zoon Amir (Mahan Nasiri) uit huis. De
buschauffeur heeft een dochter in dezelfde leeftijd en pubers van verschillend
geslacht in één huis zou 'geroddel' opleveren volgens de oude, traditionele dame
die Leila het huwelijk in probeert te praten.
Son-Mother is het fictiedebuut van de Iraanse documentairemaker en
vrouwenrechtenactivist Mahnaz Mohammadi. Ze werd het afgelopen decennium
verschillende malen gearresteerd en opgesloten door het Iraanse regime nadat ze
onder meer een film had gemaakt over de redenen dat landgenoten vluchten. Met
Son-Mother wil ze Iraniërs tonen dat vrouwen niet vrij zijn hun eigen keuzes te
maken.
Vooral in het tweede deel van de film wordt de tragiek invoelbaar. Dan zien we
hoe het Amir vergaat nadat hij is achtergelaten in een internaat voor doofstomme
kinderen. Nasiri weet alleen met zijn treurige blik en schuchtere houding over
te brengen hoe zijn personage wegkwijnt. Hij blijkt niet het enige kind wie dit
overkomt. En dat om tradities te eren waar niemand, zelfs de buschauffeur, het
nut van inziet.
Het eerste deel, waarin Leila centraal staat, is minder toegankelijk. Khodayari
geeft haar personage een bezorgde blik die haast vastgevroren lijkt op haar
gezicht. Bovendien toont de worstelende moeder weinig affectie voor haar zoon,
om wie alles draait. Volgens Mohammadi doet ze dat bewust omdat ze geen controle
heeft over een aankomende scheiding, maar Leila’s hardheid voelt bij momenten
haast onrealistisch.
Sabeth Snijders in NRC Handelsblad 16 juni 2021