USA 2020 | 107 minuten | |
Regie: | Chloé Zhao | |
Met: | Frances McDormand, David Strathairn, Peter Spears, David Strathairn, Linda May, e.a. | |
Scenario: | Chloé Zhao, Jessica Bruder | |
Fotografie: | Joshua James Richards | |
Montage: | Chloé Zhao | |
Muziek: | Ludovico Einaudi | |
Prijzen: |
Oscars 2021: beste film, beste actrice, beste regie en diverse
nominaties BAFTA Awards 2021: beste film, beste actrice, beste regie, beste fotografie en diverse nominaties En andere diverse prijzen en nominaties |
|
Links: | www.searchlightpictures.com/nomadland/ |
In de enige echte roaring twenties kende Amerika z’n lost generation, de ontwortelde mannen en vrouwen die de demonen van de Eerste Wereldoorlog tevergeefs probeerden te verdrinken in een genotzuchtige levensstijl. In de jaren 30 volgde het tijdperk van de crisis en de armoede en van de Dust Bowl, monumentaal vastgelegd in ‘The Grapes of Wrath’. En in de dolle jaren 50 verschenen de Beat boys – hey, Jack Kerouac! – die in extase over de highways zoefden, op zoek naar benzine, jazz en een plek om te pitten, liefst op of onder een knappe deerne.
Waarom deze duik in het verleden? Omdat de zó terecht bekroonde Chloé Zhao in
haar zó terecht bewierookte film op haar beurt – en dat als frêle Chinese
inwijkelinge! – de stem vertolkt van een nieuwe generatie Amerikanen.
Als een ware chroniqueur richt Zhao haar camera op een groep door de bikkelharde
kapitalistische maatschappij uitgespuwde outcasts: de verdoolden die na de
kredietcrisis van 2008 hun huizen kwijtspeelden, de onderbetaalde flexwerkers
die in de verdeelcentra van Amazon uw pakjes klaarmaken, de moderne slaven die
in vakantieparken uw toiletten schoonvegen en ’s avonds bij het kampvuur
kippennoedelsoep uit Campbell--blikjes eten. Op zoek naar werk leggen zij
duizenden kilometers af doorheen het oeroude Amerikaanse landschap, waarvan de
laagstaande zon die nog net boven hun campers uitpriemt en de reusachtige
cactussen die zich aftekenen tegen het schemerlicht zó mooi in beeld zijn
gebracht, dat je toch weer denkt: wat een geluk dat deze film toch uitkwam in de
cinema.
Op een echte plot hoeft u niet te rekenen: de holle ogen in al die gegroefde
gezichten – soms van acteurs, soms van échte zwervers – vertellen genoeg. Met
haar geweldige oog voor zich toevallig aandienende poëtische tafereeltjes, en
zonder in ‘Hillbilly Elegy’-achtige mooifilmerij te vallen, registreert Zhao hoe
die nieuwe nomaden primitieve ruilhandeltjes opzetten; hoe ze elkaar tips geven
over welke emmers je moet gebruiken om in te schijten; en hoe ze, onttrokken aan
het oog van de rest van de wereld, stilaan zelfbedruipende leefgemeenschappen
beginnen te vormen.
Wat u dus krijgt, is een magnifieke en belangwekkende roadtrip doorheen arm
Amerika, maar let op: langzaam, maar zeker begint de film zich toe te spitsen op
het gevoelsleven van Fern (de prachtige Frances McDormand), een dame die zich
sinds de dood van haar man en sinds de sluiting van de gipsplaat-fabriek in haar
stadje on the road bevindt. In welke van de vijf fasen van het rouwproces Fern
ook ronddoolt, ze lijkt er niet uit te kunnen raken, en misschien wíl ze ook
niet echt weg uit dat vreemde mentale nomadenland tussen verdriet en
aanvaarding.
In een ontroerende scène wijst Bob, een oude man met veel wijsheid in zijn sneeuwwitte baard, haar erop dat ze niet de enige is: ‘Veel mensen bezitten niets, behalve het verlies dat ze meeslepen.’ En dat is oké, zolang je maar een reden hebt om de dag door te komen. Tot de dag komt dat je, wie het ook is die je mist, elkaar weerziet.
Erik Stockman In Humo 29 april 2021