FilmMagie-logo-white

Moulin Rouge

(2001,
Australië)
(2001,
Australië)
08 oktober 2002

Regisseur

Baz Luhrmann

Producer

Baz Luhrmann, Martin Brown, Fred Baron

Scenario

Baz Luhrmann, Craig Pearce

Acteurs

Ewan McGregor, Nicole Kidman, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburgh

Cinematografie

Donald M. McAlpine

Montage

Jill Bilcock

Muziek

Craig Armstrong

Prijzen

Filmduur

127 min

Verhaal en setting

Christian, verteller en hoofdpersonage, stelt zichzelf voor. In Parijs is hij ooit verliefd geweest op Satine, een danseres in de Moulin Rouge. Samen met Toulouse Lautrec maakte hij Satine tot de ster van de show ‘Spectacular, spectacular’. Maar de Moulin Rouge had dringend een geldschieter nodig. De ‘Duke’ was bereid te investeren op voorwaarde dat hij een nachtje mocht doorbrengen met Satine. Zindler, de zaakvoerder van de Moulin Rouge, regelde een afspraak tussen de Duke en Satine. Inmiddels werkte Christian verder aan zijn show en stak hem vol verwijzingen naar hun privé-leven.

Veel ingrediënten uit de werelden van seventies-glamrock en komische opera die ook in de films Velvet Goldmine en Topsy-Turvy de revue passeerden, keren terug in Moulin Rouge. Zoals Mike Leigh zich in Topsy-Turvy over het negentiende-eeuwse artiestenwereldje rond het Londense Savoy Theater boog, zo keert Luhrmann in Moulin Rouge terug naar het negentiende-eeuwse artiestenwereldje rond de Parijse nachtclub Moulin Rouge. Evenals bij Leigh draait het bij Luhrmann om ‘geharrewar’ achter de coulissen. Ewan McGregor speelt de berooide, jonge schrijver die achteraf, in voice-over, verslag doet van zijn grote, tragische liefdesavontuur met de door Nicole Kidman vertolkte ster van de Moulin Rouge, een naar roem en rijkdom lonkende courtisane-achtige verschijning met vuurrode gewafelde Rita Hayworth-lokken.

Regisseur

“De Dogma-filmers kunnen de pot op”, zo liet Baz Luhrmann in Cannes weten. Met de musical Moulin Rouge presenteerde hij er een hedendaagse ode aan de theatrale grandeur van weleer, met volop kunstlicht, cosmetica en cancan. Na Strictly Ballroom (1992) en William Shakespeare’s Romeo + Juliet (1996) is met Moulin Rouge zijn ‘red curtain’-trilogie naar eigen zeggen voltooid. Voor het overige is Moulin Rouge een meer dan twee uur durend feest. Oud en nieuw worden er door elkaar gemixt en overbekende nummers worden in een postmodern kleedje gestoken. Wat Luhrmann met ‘Like a Virgin’ uitspookt, is onuitgegeven. Madonna’s klassieker wordt perfect in het verhaal verwerkt en met een beklijvende choreografie bedacht. Ook ‘Roxanne’ van The Police verrast, net als de medley die in de buik van de Moulin Rouge-olifant door Christian en Satine wordt gezongen.

De acteurs verzuipen een beetje in Luhrmanns visuele geweld, maar kopje onder gaan ze niet. Ewan McGregor (Christian) en vooral Nicole Kidman (Satine) swingen en zingen alsof het voortbestaan van de Moulin Rouge ervan afhangt. Net zoals in Romeo and Juliet bewijst Baz Luhrmann hier dat hij een van de meest inventieve en creatieve cineasten van deze tijd is.

De Australische regisseur speelt een riskant spel. Kunstmatiger dan Moulin Rouge kun je een film bijna niet maken. Direct na de wereldpremière leidde dat tot heftige kritiek. In Luhrmanns volkomen verkitschte wereld, waarin knipoog op knipoog werd gestapeld, zou voor oprechte ontroering geen plaats meer zijn. Met name de Franse pers liet er geen misverstand over bestaan: een gedrocht. De consensus-gerichte jury onder voorzitterschap van Liv Ullmann was evenmin aangedaan. Zij liet de openingsfilm van het festival, die tevens competitiekandidaat was, geheel links liggen.

Zoals in vele musicals is de verhaallijn dan ook flinterdun en meer dan eens sentimenteel. Baz Luhrmanns aanpak daarentegen getuigt van een bruisende en tomeloze fantasie. Niets is te gek om in de film te verwerken zoals elementen uit de Indische Bollywood-showfilms. Moulin Rouge maakte hij tot een feestelijke, totaal eigenzinnige mix. Een delirium voor oog en oor.

Muziek

Het is een vrij eenvoudig verhaaltje dat met veel gevoel voor het twintigste-eeuwse popmuziek-idioom wordt gebracht. Een beetje zoals in Velvet Goldmine waarin Ewan McGregor eerder zijn zangtalenten toonde, als een soort bizarre kruising tussen Iggy Pop, Lou Reed en Kurt Cobain. Het is zelfs alsof Velvet Goldmine echt model heeft gestaan voor Moulin Rouge, niet alleen door de aanwezigheid van dezelfde Britse hoofdrolspeler met het opmerkelijke zangtalent, maar ook door identieke referenties naar het vamperige Hollywood van de jaren dertig en veertig en de terugkeer van hedendaagse popmusici (Bowie, Beck en Bono) op de soundtrack. Niet zozeer om het verhaaltje toegankelijk te maken voor deze tijd (zoveel krediet mag je Luhrmann wel geven), maar vooral om een soort continuering tussen verschillende decadente tijdperken aan te brengen. De uitbundigheid van Nirvana’s popklassieker ‘Smells like teen spirit’ (voor de gelegenheid verwerkt in een muzikale potpourri en vertolkt door Marilyn Manson) past perfect bij de scène waarin de schrijver voor het eerst de Moulin Rouge betreedt, en zich een ‘spectaculair spektakel’ ontvouwt. De muziek als intermediair tussen de absint van toen en de heroïne van nu.

decor en vakmanschap

Ook de manier waarop Luhrmann de Australische studio gebruikte om een feeëriek negentiende-eeuws Montmartre te creëren, spreekt tot de verbeelding. Geen historische reconstructie met fotorealistisch illusionisme, maar een aangenaam gekunsteld fantasie-Parijs dat soms bijna van een oude ansicht tot leven lijkt te komen. Afstanden lijken niet te bestaan. Het armzalige kamertje van de schrijver grenst direct aan het olifantvormige bouwsel van zijn geliefde, en wanneer het pistool van de rivaal in de liefde (Richard Roxburgh) aan het slot van de film door het raam wordt geslingerd, ketst het ding vrolijk af op de Eiffeltoren, vele straten verwijderd. Behalve een tragedie is Moulin Rouge namelijk ook een komedie, met een grappige intrige en tal van burleske momenten met komische nummers als de schilder Toulouse Lautrec (John Leguizamo als dwerg) en de pompeuze Moulin Rouge-directeur Zidler (Jim Broadbent). Na de dans in Strictly Ballroom en de taal in William Shakespeare’s Romeo + Juliet is het in Moulin Rouge de taak van de muziek en de zang om het verhaal te vertellen. Zoals wel vaker in musicals borrelen onuitspreekbare gevoelens en gedachten in een liedje op, en niet zelden zorgt dat voor een brok in de keel, bijvoorbeeld wanneer McGregor en Kidman samen het lyrische ‘Come what may’ aanheffen. Over de chemie tussen de zingende hoofdrolspelers valt wel te discussiëren. Een echt overtuigend romantisch liefdeskoppel vormen ze niet. McGregor steelt eigenlijk de show als de dolverliefde schrijver, zowel met zijn spel als met zijn stem. Kidman daarentegen zou een wulps revuemeisje à la Marlene Dietrich in Der blaue Engel moeten zijn. Kidman is daarvoor te kil en te koninklijk. Maar dat kan de pret nauwelijks drukken. Met de fabelachtige manier waarop Luhrmann haar gefotografeerd heeft, als een stralende Hollywoodster uit de jaren veertig, is met Moulin Rouge het schitterende oude ambacht van close-ups maken en belichten weer even in ere hersteld.

                                                            Nico Krols, medewerker kfl antwerpen