FilmMagie-logo-white

Mississippi Masala

(1991,
USA)
(1991,
USA)
08 december 1992

Regisseur

Mira Nair

Producer

Scenario

Sooni Taraporevala

Acteurs

Denzel Washington (Demetrius) , Sarita Choudury (Mina) , Roshan Seth (Jay) , Shermila Tagore (Kinnu)

Cinematografie

Ed Lachman

Montage

Muziek

L. Subramaniam

Prijzen

Filmduur

115 min

Regisseur

De Indische Mira Nair liep filmschool in Engeland en in de States.

Met haar debuutfilm SALAAM BOMBAY trok ze internationale aandacht. Deze onsentimentele tekening van het Indische stadsleven, gezien door de ogen van een plattelandsjongen die als wees in de stad belandt, haalde ettelijke prijzen op filmfestivals. Haar tweede prent MISSISSIPPI MASALA draaide Nair in de USA. Meer dan een internationale film, is het veeleer een interculturele film geworden over de verboden liefde tussen een Indische immigrante en een zwarte in het Zuiden van de USA. Met haar scenarioschrijver deed Nair uitgebreid research in de leefgemeenschappen van Oegandese Indiers, die tijdens het bewind van Idi Amin in Oeganda naar Amerika uitweken. Het resultaat is een film met een uitzonderlijke rijkdom aan kleurige details. Inmiddels werkt Nair aan een derde, grootschalige film: een filmbiografie van Bouddha.

In 1972 stuurde Amin alle Aziaten uit Oeganda. Van de ene dag op de andere verdween een cultuur van de aardbodem, met achterlating van hun land, hun winkel en hun architectuur. De Britten hadden aan het einde van de negentiende eeuw, met de bouw van grote Afrikanse spoorlijnen, duizenden goedkope arbeidskrachten uit India gehaald. In 1972 werden ze letterlijk het land uitgeschopt. De film volgt zo’n Indiase familie van Kampala (Oeganda) naar Greenwood in de Amerikaanse staat Mississippi. De Indiiërs vestigen er een kleine subcultuur en zijn er gespecialiseerd in het runnen van hotels.

Mina heeft nauwelijks herinneringen aan Oeganda. Ze ziet haar vader wegkwijnen in zijn vergeefse pogingen om de Oegandese overheid aansprakelijk te stellen voor zijn verloren eigendommen. In Afrika was hij een succesvol advokaat, in Amerika een kansloze oude man. Mina is niet van plan haar leven door haar ouders en hun verleden te laten bepalen. Ze ziet een kans om te ontsnappen als ze een zwarte jongeman ontmoet, die een eigen schoonmaakbedrijf heeft en onder zijn klanten veel Indiase motels heeft. De verhouding tussen de Indiase Mina en de zwarte Demetrius zendt schokgolven door het verder zo rustige Greenwood

Bespreking

Nair is er in geslaagd een zeer levendig en complex portrette schetsen van een gemeenschap die, los van rnoederland en geschiedenis, zich een plaats tracht te veroveren in de Verenigde Staten. Ze slaagt erin, als Indische cineaste met Britse opleiding, meer inzicht te geven in de Amerikaanse samenleving dan de meeste Amerikaanse filmers, die oog— kleppen op hebben of door woede worden verblind.

De titel MASALA verwijst naar een mengeling van verschillende specerijen en staat symbool voor de sociale schok, die de aanwezigheid van de Indiers in het al fel door raciëtle tegenstelling gekleurde Mississippigebied veroorzaakt.

Naast een sociale film is MISSISSIPPI MASALA ook een prent over de generatiekloof tussen ouders en kinderen Mina verlangt zich aan te passen aan de Amerikaanse cultuur, terwijl haar ouders het leven in Oeganda idealiseren, dat in hun herinnering als maar fraaier wordt.

samengelezen door Dirk Michiels, medewerker KFL—Antwerpen