VS - 2006 |
141 minuten - Filmmagie nr. 571 | |
Regie: | Clint Eastwood | |
Scenario: | Iris Yamashita & Paul Haggis geïnspireerd door brieven van Tadamichi Kuribayashi | |
Montage: | Joel Cox & Gary D. Roach | |
Met: | Ken Watanabe (Gen. Tadamichi Kuribayashi), Kazunari Ninomiya (Saigo), Tsuyoshi Ihara (Nishi), Ryo Kase (Shimizu), Shidou Nakamura (Ito), Nae (Hanako) | |
Fotografie: | Tom Stern | |
Muziek: | Clint Eastwood | |
Productie: | Clint Eastwood, Steven Spielberg, Tim Moore & Robert Lorenz | |
Prijzen: | Oscar voor beste geluidsmontage - Golden Globe beste anderstalige film | |
Links: | http://iwojimathemovie.warnerbros.com/ |
Filmmagie nummer 571: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking bij de voorstelling van FilmMagie Antwerpen
Na Flags of Our Fathers toont Clint Eastwood de andere kant in Letters from Iwo Jima.
Waar twee vechten, hebben twee schuld, luidt het
oude spreekwoord. In zijn opmerkelijke tweeluik bekommert veteraan Clint
Eastwood zich niet om de schuldvraag, maar laat hij de twee vechtende partijen
zien. In Letters from Iwo Jima zijn dat de verliezers, met hun
krijgsethos dat sneuvelen onvermijdelijk is.
Het komt er alleen nog op aan dat eervol te doen.
Het is een archetypisch beeld uit oorlogsfilms die
zich aan een kustlijn situeren. Alles is rustig, de zee is leeg. Dat is al
dagen, weken zo. En plots, als de mist optrekt of de zon opgaat of iemand nog
maar eens door zijn verrekijker tuurt, is het scherm helemaal gevuld met
oorlogsschepen.
Dat beeld zat in Flags of Our Fathers en het straalde opwinding, een
gevoel van militaire superioriteit en massale vuurkracht uit. Hetzelfde beeld
zit ook in Letters from Iwo Jima, maar we zien het nu met een andere
blik. Een blik vol wanhoop, vol besef dat de dood nu wel heel dichtbij is, dat
vele duizenden soldaten op dat vulkanische rotseiland in de val zitten.
Vervolgfilms zijn er in alle vormen en formaten. Soms worden ze als dusdanig
bedacht en uitgevoerd, zoals bij The Lord of the Rings-trilogie. Soms lijkt het
alsof ze er altijd geweest zijn, zoals de 007- of de Friday the 13th-reeks. Soms
komen ze er omdat de eerste film zo'n groot succes was.
Niets daarvan bij Letters from Iwo Jima. Het idee voor de sequel daagde
bij Clint Eastwood toen hij nog volop bezig was met Flags of Our Fathers
en het nog helemaal niet duidelijk was of deze oorlogsfilm, over de gruwelijke
slag om dat kleine, onherbergzame eiland in de Stille Oceaan tijdens de Tweede
Wereldoorlog, wel bij het publiek in de smaak zou vallen. Dat was niet echt het
geval, want Flags of Our Fathers brak aan de Amerikaanse bioscoopkassa
niet bepaald veel potten. En dat is met Letters from Iwo Jima gebeurd. De
film werd door de Amerikaanse critici wel laaiend enthousiast ontvangen en
haalde vier Oscarnominaties (waaronder beste film, beste regisseur en beste
scenario) binnen.
Een echte sequel kun je Letters from Iwo Jima
trouwens niet noemen. Beide films werden wel back-to-back gedraaid, waardoor het
productiebudget van Letters slechts één derde van dat van Flags
bedroeg, maar ze vertellen hetzelfde verhaal. Alleen gebeurt dat vanuit een
totaal ander gezichtspunt. Een dergelijke verteltechniek, zeker wanneer het
binnen één en dezelfde film gebeurt, wordt soms het Rashomon-procédé genoemd,
naar de gelijknamige klassieker van Akira Kurosawa uit 1950: één centrale
gebeurtenis maar twee of meerdere uiteenlopende versies. Wat het tweeluik
Flags en Letters zo ongewoon maakt, is dat de tweede invalshoek die
van de Japanners is, de toenmalige aartsvijand. Even extrapoleren: een
Amerikaanse cineast maakt een film over de jacht op en arrestatie van Saddam
Hoessein en vertelt meteen daarna hetzelfde verhaal, maar dan vanuit het oogpunt
van de Iraakse leider.
In dat opzicht mag je Letters from Iwo Jima, zeker voor de VS en nog meer
omdat het land nu (opnieuw) in oorlog is, revolutionair noemen. En dat terwijl
je Clint Eastwood, inmiddels ouder en wijzer en ver verwijderd van zijn Dirty
Harry-imago met bijbehorende wraakideologie, toch moeilijk een linkse rakker
kunt noemen. Naar eigen zeggen wou de regisseur Letters maken als een
vorm van eerbetoon aan de voormalige vijand in dat uitermate bloedige conflict
uit 1945.
Dat is des te opmerkelijker omdat Flags zich
behalve op het slagveld ook, met een kritische blik, concentreerde op de
militaire propagandamachine en de exploitatie van het heroïsme dat rond de
vlaggen uit de titel op gang werd getrokken. In Letters is de kritische
toon veeleer universeel en humanistisch, want gericht tegen de gruwel van elke
oorlog.
Er is wel de nuance dat de Amerikaanse soldaten in Flags ten strijde
trekken in het besef dat zij op Iwo Jima hun leven kunnen laten, terwijl de
Japanse soldaten in Letters begrijpen dat ze bij het graven van de
loopgrachten in het zwarte zand van dat vulkanische eiland hun eigen graf aan
het delven zijn.
"Je moet niet verwachten dat ik zal overleven", schrijft generaal Kuribayashi in een brief aan zijn vrouw. De Amerikaanse oorlogsbodems zijn nog niet eens in zicht, maar het rouwen is al begonnen.
Jan Temmerman in De Morgen 2007-02-21