FilmMagie-logo-white

Ju Dou

(1990,
China, Japan)
(1990,
China, Japan)
01 oktober 1991

Regisseur

Zhang Yi-Mou & Yang Feng-Liang

Producer

China Film Corporation & Tokuma Production

Scenario

Liu Heng, naar zijn eigen roman Fu-Xi, Fu-Xi

Acteurs

Gong Li (Ju Dou) , Li Bao-Tian (Yang Tian-Qing) , Li Wei (Jin-Shan), Zhang Yi (kind) , Zhen Ji-An (jongeling)

Cinematografie

Gu Chang-Wei , Yang Lun

Montage

Muziek

Zhao Ji-Pin

Prijzen

Filmduur

92 min

Voor JU DOU koos cineast Zhang Y i -Mou hetzelfde uitgangspunt als voor zijn debuutfilm HET RODE KORENVELD: een jonge vrouw wordt als huwelijkspartner gekocht door een impotente man in het China van de jaren ’20. Samen leiden ze een textielbedrijf in een Chinees dorp . Ju Dou, de jonge vrouw, wordt voortdurend beschimpt door haar echtgenoot en zoekt bescherming en liefde bij zijn neef .

Uit hun verboden en angstvallig verborgen gehouden relatie wordt een zoon geboren. Het liefst zou het paar zich van Ju Dou’s echtgenoot ontdoen. Maar hun zoon keert zich tegen hen.

Bespreking

De belangrijkste Chinese cineasten vindt men terug in de Xi ‘ an— studio. Hun films worden op internationale festivals vertoond, maar in China zelf wordt hun oeuvre geboycot . Één van de bekendste Chinese regisseurs is Zhang Yi—Mou, die op het filmfestival van Berlijn de Gouden Beer won met zijn debuutfilm HET RODE KORENVELD . Ook zijn tweede film JU DOU wordt geprezen als een schoolvoorbeeld van filmische vertelkunst.

In tegenstelling tot het lyrische RODE KORENVELD is JU DOU een intiem noodlotsdrama. Maar de filmische, expressieve kracht van beide prenten is dezelfde. Zhang Yi—Mou stoelt zijn filmische sterkte vooral op het kleurgebruik. In Ju Dou hebben de kleuren een symbolische betekenis. De oude textielververij levert niet alleen mooie plaatjes op, ook de kleur van de kleding van de personages heeft haar betekenis: geel symboliseert de haat, blauw de berusting, rood de I iefde en zwart het noodlot. Dit intense kleurengebruik dient perfect de inhoud: als tragedie laat JU DOU de negatieve kant van de sociale taboes en de onderwerping van de vrouw zien . Zo belicht de film ook een samenleving, die door dogma en dwang de mensen tot wanhoopsdaden drijft .

Waar HET RODE KORENVELD uitmondde in de horror van de oorlogsterreur, blijft JU DOU van begin tot einde gesitueerd in een provinciaal, door rites en tradities beheerst dorp aan het begin van deze eeuw. Doordat het verhaal zo nadrukkelijk besloten blijft binnen dit universum treft deze film niet zo midden in het hart als HET RODE KORENVELD. Zhang Yi—Mou  lijkt uit te zijn op een ander effect. Hij wil ons niet plotseling raken, hij voert ons langzaam mee, steeds verder naar binnen, tot een kern waar voor de personages mededogen een niet-bestaand woord is en het voor de kijker des te zwaarder weegt

Met zijn obsederende beelden van de ingewikkelde houten machinerie in de ververij benadrukt de regisseur het genadeloos raderwerk van het noodlot dat, eens in gang gezet, niet meer te stoppen is en het koppel naar de ondergang leidt.

samengelezen door Dirk Michiels, medewerker KFL—Antwerpen