USA 2006 |
106 minuten - | |
Regie: | Ryan Fleck | |
Scenario: | Ryan Fleck, Anna Boden | |
Montage: | Anna Boden | |
Met: | Ryan Gosling (Dan Dunne), Jeff Lima (Roodly), Shareeka Epps (Drey), Nathan Corbett (Terrance), Tyra Kwao-Vovo (Stacy), Rosemary Ledee (Gina), Tristan Wilds (Jamal), Bryce Silver (Bernard), Kaela C. Pabon (Lena), Erica Rivera (Erika (als Erika Rivera)), Stephanie Bast (Vanessa), Eleanor Hutchins (Simone), Sebastian Sozzi (Javier), Tina Holmes (Rachel), Karen Chilton (Karen) | |
Fotografie: | Andrij Parekh | |
Muziek: | Broken-Social-Scene | |
Productie: | Anna Boden, Ryan Fleck, Jamie Patricof, Alex Orlovsky, Lynette Howell, Rosanne Korenberg | |
Links: | www.halfnelsonthefilm.co.uk |
Filmmagie nummer XXX: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking bij de voorstelling van FilmMagie Antwerpen
VERHAAL
In Ryan Flecks HALF NELSON leeft leraar Dan Dunne in twee werelden: hij
is een gedreven leraar, maar ook een crackverslaafde. Zijn lessen draaien om de
strijd tussen tegengestelde krachten die ook hemzelf in bedwang houden. Films
over een idealistische leraar (m/v) die in een hopeloze klas komt te staan: ze
zijn sinds 1955 met BLACKBOARD JUNGLE een genre op zich geworden. Ook
HALF NELSON lijkt op het eerste gezicht zo'n film te zijn, maar overstijgt
uiteindelijk de conventies en de clichés.
Dan Dunne is een bevlogen geschiedenisleraar. De collega's op zijn middelbare
school in een achterstandswijk in Brooklyn, grotendeels bevolkt door 'kansarme
jongeren', zijn al blij als hun leerlingen komen opdagen. Maar Dunne (Ryan
Gosling) wil zijn klas dialectiek bijbrengen, geschiedenis als opeenvolging van
botsingen tussen tegengestelde krachten; zwart tegen wit. Soms figuurlijk, maar
meestal letterlijk: de strijd tegen de Amerikaanse sociale opdeling in klassen
staat in veel van zijn lessen centraal. Hij probeert zijn leerlingen, vooral
jonge zwarten en latino's, te wijzen op het belang van de recente Amerikaanse
geschiedenis, zoals bijvoorbeeld de Civil Rights Movement en het
studentenprotest tegen de oorlog in Vietnam.
Verwacht in HALF NELSON geen opbeurend verhaal over overwonnen
achterstanden of ingeslagen rechte paden als in DANGEROUS MINDS (1995) of
de recentere MTV-productie FREEDOM WRITERS (2007). Dunne leeft in een
complexere en echtere wereld dan degene die in die films wordt geschetst. Hij is
gedreven in zijn geschiedenislessen en als coach van het damesbasketbalteam,
maar hij is ook crackverslaafde. Als hij bij uitzondering onder invloed
lesgeeft, verandert zijn betoog voor de klas in een onbegrijpelijke stroom van
woorden, gedachten en verdenkingen.
En als leerlinge Drey (Shareeka Epps) hem na afloop van een basketbaltraining
high in de kleedkamers vindt, is de kans dat hij haar uit de goot zal trekken
ook wel verkeken. En die kans was toch al klein: Drey's broer zit in de
gevangenis voor dealen, en zijn baas Frank (Anthony Mackie) verwacht dat zij het
werk overneemt.
SCENARIO
Het element van de hegeliaanse dialectiek van ontwikkeling en vooruitgang via
tegenovergestelde krachten is het vermelden waard omdat het aantoont hoe
intelligent en subtiel het originele scenario van regisseur Ryan Fleck en
producente Anna Boden - dit is pas hun eerste langspeelfilm - in elkaar steekt.
Zowel het leven van Dunne als het hele verhaal van HALF NELSON verloopt via dit
procédé van these, antithese en synthese.
Het beroepsleven van de charismatische leraar staat haaks op zijn privéleven.
Hij kampt immers met een steeds hardnekkigere en dus gevaarlijkere
drugsverslaving. Op een bepaald moment wordt hij, in de toiletten op school,
door een van zijn leerlingen betrapt met het crackpijpje nog in zijn hand. Hoe
moet het nu verder met de relatie tussen leraar en leerling, nu Drey op de
hoogte is van Dunnes geheim?
METAFOREN
Regisseur-scenarist Ryan Fleck en co-scenarist Anna Boden filmden het verhaal
van HALF NELSON in 2004 al als de korte film GOWANUS, BROOKLYN
(vernoemd naar de wijk waar de film zich afspeelt). Ook in die film speelde Epps
al de rol van Drey. Ryan Gosling schakelt in zijn rol constant tussen apathie en
enthousiasme (waarvoor hij voor een Oscar werd genomineerd).
De titel HALF NELSON verwijst naar een bepaalde houdgreep in de
worstelsport en is eveneens een hint naar het fenomeen van tegen elkaar botsende
krachten. In het geval van Dunne is dat dan het contrast tussen enerzijds zijn
maatschappelijk en pedagogisch idealisme en anderzijds het groeiende en knagende
gevoel van ontgoocheling. Bij de jonge Drey is dat het gegeven dat de enige man
die in haar omgeving zo'n beetje als vaderfiguur zou kunnen fungeren een
drugsdealende oom blijkt te zijn. Die wil wel voor haar zorgen, maar aarzelt
toch ook niet om de jonge Drey aan het werk te zetten.
Zowel Dan als Drey weigeren volwassen te worden.
Drey snoept lollies en heeft een kinderfiets, in de hoop haar onafwendbare
toekomst te ontlopen. Dan kauwt kauwgom en draagt een rekenmachinehorloge om
maar zo lang mogelijk in zijn jeugd te kunnen blijven hangen. Of ze ooit uit hun
houdgrepen zullen ontsnappen, zoals Dunne's ex Rachel deed, blijft onduidelijk.
HALF NELSON onthoudt zich van makkelijke antwoorden, en biedt in plaats
daarvan een blik op een echt, complex leven.
Nico Krols