Gett, The Trial of Viviane Amsalem

FR, IsraŽl, Duitsland - 2014 115 minuten - FilmMagie nr. 647
Regie: Ronit en Shlomi Elkabetz
Scenario: Ronit en Shlomi Elkabetz
Montage: Joel Alexis
Met: Ronit Elkabetz, Gabi Amrani, Simon Abkarian, Rami Danon, Dalia Beger, Sasson Gabai, Menashe Noy, e.a.
Fotografie: Jeanne Lapoirie
Productie: Marie Masmonteil, Sandrine Brauer, Shlomi Elkabetz
Muziek: Dikla, Shaul Beser
Prijzen: 12 prijzen waaronder Award of the Israeli Film Academy
Links:  


'Scheiden doet lijden' wil het gezegde en dat geldt zeker in IsraŽl, waar vrouwen nog altijd de toestemming van een religieuze rechtbank moeten krijgen om van hun man te mogen scheiden. Wanneer Viviane Amsalem (Ronit Elkabetz), moeder van vier, na dertig jaar (verstands)huwelijk genoeg heeft van haar o zo koosjere, maar passief-agressieve echtgenoot Elisha (Simon Abkarian), begint ze een procedureslag die vijf jaar zal aanslepen. Want welk argument Viviane en haar advocaat ook aandragen, bij de mannelijke rabbijnen hebben echtgenoten altijd een keppeltje voor en ligt de bewijslast steevast in het kamp van de vrouw.

Het is de derde keer, na de familiedrama's To Take a Wife (2004) en The Seven Days (2008), dat zus en broer Ronit en Shlomi Elkabetz de personages Viviane en Elisha Amsalem ten tonele voeren, en dat laatste mag u in dit prima geacteerde, zorgvuldig geritmeerde en met scherp geschreven geval ook deels letterlijk nemen. De hele film - van de eerste hoorzitting, over de getuigenissen tot het eindverdict - speelt zich namelijk af in een klein, onpersoonlijk rechtszaaltje, wat alleen maar de claustrofobie en theatraliteit van Vivianes beproeving accentueert. Bovendien zorgen de strategisch ingelaste point-of-viewshots ervoor dat je anderhalf uur betrokken partij blijft.

Gett (Hebreeuws voor 'scheiding') leest niet alleen als een engagerende courtroomthriller in de old-school traditie van 12 Angry Men (1957) ofAnatomy of a Murder (1959), de Elkabetzen voegen er, zeker in het begin, ook de nodige wrange humor aan toe en wisselen emotionele uitbarstingen af met droge verbale powerplay. En onder het strakke, spannende oppervlak voel je een maatschappijkritisch en feministisch, maar nooit sloganesk of rancuneus hart bonzen. Mazzeltof!

Dave Mestdach in Knack Focus op 9 september 2014

www.filmmagie-antwerpen.beTerug naar boven