FilmMagie-logo-white

Gett, The Divorce Trial of Viviane Amsalem

(2014,
FR, Israël, Duitsland)
(2014,
FR, Israël, Duitsland)
10 maart 2015

Regisseur

Ronit en Shlomi Elkabetz

Producer

Marie Masmonteil, Sandrine Brauer, Shlomi Elkabetz

Scenario

Ronit en Shlomi Elkabetz

Acteurs

Ronit Elkabetz, Gabi Amrani, Simon Abkarian, Rami Danon, Dalia Beger, Sasson Gabai, Menashe Noy

Cinematografie

Jeanne Lapoirie

Montage

Joel Alexis

Muziek

Dikla, Shaul Beser

Prijzen

12 prijzen waaronder Award of the Israeli Film Academy

Filmduur

115 min

‘Scheiden doet lijden’ wil het gezegde en dat geldt zeker in Israël, waar vrouwen nog altijd de toestemming van een religieuze rechtbank moeten krijgen om van hun man te mogen scheiden. Wanneer Viviane Amsalem (Ronit Elkabetz), moeder van vier, na dertig jaar (verstands)huwelijk genoeg heeft van haar o zo koosjere, maar passief-agressieve echtgenoot Elisha (Simon Abkarian), begint ze een procedureslag die vijf jaar zal aanslepen. Want welk argument Viviane en haar advocaat ook aandragen, bij de mannelijke rabbijnen hebben echtgenoten altijd een keppeltje voor en ligt de bewijslast steevast in het kamp van de vrouw.

Het is de derde keer, na de familiedrama’s To Take a Wife (2004) en The Seven Days (2008), dat zus en broer Ronit en Shlomi Elkabetz de personages Viviane en Elisha Amsalem ten tonele voeren, en dat laatste mag u in dit prima geacteerde, zorgvuldig geritmeerde en met scherp geschreven geval ook deels letterlijk nemen. De hele film – van de eerste hoorzitting, over de getuigenissen tot het eindverdict – speelt zich namelijk af in een klein, onpersoonlijk rechtszaaltje, wat alleen maar de claustrofobie en theatraliteit van Vivianes beproeving accentueert. Bovendien zorgen de strategisch ingelaste point-of-viewshots ervoor dat je anderhalf uur betrokken partij blijft.

Gett (Hebreeuws voor ‘scheiding’) leest niet alleen als een engagerende courtroomthriller in de old-school traditie van 12 Angry Men (1957) ofAnatomy of a Murder (1959), de Elkabetzen voegen er, zeker in het begin, ook de nodige wrange humor aan toe en wisselen emotionele uitbarstingen af met droge verbale powerplay. En onder het strakke, spannende oppervlak voel je een maatschappijkritisch en feministisch, maar nooit sloganesk of rancuneus hart bonzen. Mazzeltof!

Dave Mestdach in Knack Focus op 9 september 2014

Zie ook FilmMagie nr. 647