USA - 2008 |
97 minuten - FilmMagie nr. 594 | |
Regie en scenario: | Courtney Hunt | |
Montage: | Kate Williams | |
Met: | Melissa Leo (Ray Eddy), Misty Upham (Lila Littlewolf), Charlie McDermott (T.J.), Michael O’Keefe (Finnerty), Mark Boone Junior (Jacques Bruno), James Reilly (Ricky), John Canoe (Bernie Littlewolf), e.a. | |
Fotografie: | Reed Dawson Morano | |
Productie: | Chip Hourihan & Heather Rae voor Cohen Media Group | |
Muziek: | Peter Bolum, Shahzad Ali Ismaily | |
Prijzen | Oscargenomineerd voor scenario en vrouwelijke hoofdrol; tal van prijzen in VS en EU | |
Links: | http://www.sonyclassics.com/frozenriver/ |
Wanhoop kent geen grenzen. Dat is de toepasselijke ondertitel van Frozen
River, de eerste en meteen geslaagde bioscoopfilm van de Amerikaanse
scenarist-regisseur Courtney Hunt. Het verhaal is dat van een vrouw die, voor ze
het goed en wel beseft, illegalen het land binnensmokkelt via de bevroren rivier
uit de titel.
Ray Eddy (prachtige vertolking van Melissa Leo, die hiervoor terecht een
Oscarnominatie als beste actrice kreeg) heeft redenen genoeg om wanhopig te
zijn. Maar ze weigert te breken. Het leven deelt rake klappen uit, maar wat dan
nog. Er is misschien wel reden, maar geen tijd voor zelfbeklag. En opgeven is
zeker geen optie, want ze moet en zal voor haar kinderen, de vijftienjarige T.J.
en de vijfjarige Ricky, zorgen.
Het is bijna Kerstmis, maar de stemming is er niet naar. Als de film begint,
heeft Ray net ontdekt dat haar gokverslaafde echtgenoot ervandoor is gegaan met
hun schamele spaarcenten. Dat geld had zij bijeengeschraapt om eindelijk een wat
grotere en betere stacaravan te kunnen kopen, want het huidige exemplaar is
dringend aan vervanging toe. Als Ray de afbetaling niet kan voldoen, dreigt ze
ook nog haar voorschot kwijt te raken.
Het troosteloze trailerpark waar Ray en haar kinderen wonen, ligt vlak bij het
St. Regis Mohawk Reservation, dat zich deels op Amerikaans en deels op Canadees
grondgebied uitstrekt en waar ook de St. Lawrence River doorheen loopt. Het is
over die bevroren rivier dat er vanuit Canada allerhande mensen – in dit verhaal
gaat het onder meer over Chinezen en Pakistani – Amerika worden
binnengesmokkeld. Net zoals dat ten tijde van de drooglegging met ladingen
alcohol gebeurde.
Tijdens haar hopeloze zoektocht naar haar echtgenoot komt Ray toevallig in
contact met de jonge Mohawkvrouw Lila (rol van Misty Upham). Zonder veel tekst
of uitleg betrekt die haar bij zo'n expeditie van mensensmokkel. Lila is zelf
ook een alleenstaande moeder die absoluut haar baby terug wil nadat die door
haar schoonmoeder 'gestolen' werd.
Beide vrouwen vertrouwen elkaar voor geen cent, Lila doet normaal geen zaken met
'whites', maar ze zijn op elkaar aangewezen. Het transport over de bevroren
rivier houdt weliswaar risico's in, maar het geld is hoe dan ook snel verdiend.
Mensen als ordinaire koopwaar? Tja, Ray kan zich geen moreel dilemma
permitteren. Zij wil voor haar kinderen ook wel iets anders dan popcorn en
limonade op tafel zetten.
Kommer en kwel? Het zal wel. En naarmate het verhaal zich ontwikkelt, worden de
conflicten, de problemen en de gevaren alleen maar groter en talrijker. Toch is
Frozen River geen uitzichtloos of miserabilistisch melodrama geworden. En
evenmin een ideologisch tractaat dat met een beschuldigende vinger naar die
ellendige levensomstandigheden wijst. Ze worden gewoon getoond. That's life! En
dan zien we hoe de verschillende personages zich daar, elk op hun manier,
doorheen spartelen.
Behalve in de even subtiele als levensechte vertolkingen schuilt de grote kracht
van Frozen River in het scenario, waarvoor Courtney Hunt trouwens ook een
Oscarnominatie kreeg. De diverse incidenten en gebeurtenissen volgen elkaar in
snel tempo op. Dat zorgt op een natuurlijke, niet geforceerde manier voor de
nodige spanning in de vertelling. Net zoals Ray op weinig tekst en uitleg moet
rekenen over het precieze verloop van die mensensmokkel – maar ze kijkt en leert
snel – kan de toeschouwer de emoties, motieven en bedoelingen van de personages
doorgronden door naar hun gedrag en hun daden te kijken.
Hoe schrijnend en wraakroepend die hele mensensmokkel ook mag zijn, toch is dat
niet dé essentie van Frozen River geworden. Het is een (weliswaar
belangrijk) onderdeel van het verhaal, maar de film zelf is in wezen een
karakterstudie van een Amerikaanse versie van Moeder Courage. Dit is een
aangrijpende kroniek van moed en zelfopoffering. Dat het verhaal zich in de
kerstperiode situeert, is geen sentimenteel handigheidje van de scenariste. Het
maakt de hele situatie hooguit nog wat navranter.
Behalve twee Oscarnominaties sleepte Frozen River inmiddels reeds heel wat prijzen in de wacht op allerlei filmfestivals. Zo ook op Sundance waar Courtney Hunt naar huis mocht met de Grand Jury Prize. De voorzitter van die jury was Quentin Tarantino. Tijdens het festival was Hunt er absoluut niet gerust in. 'He is going to hate my movie', was naar eigen zeggen haar overtuiging. Ze heeft zich gelukkig vergist. Maar het adjectief Tarantinesk verdient Frozen River natuurlijk allerminst.
Jan Temmerman in De Morgen 15 april 2009