SPA, 2019 | 113 minuten - FilmMagie nr. 696 | |
Regie: | Pedro Almodóvar | |
Met: | Antonio Banderas, Penélope Cruz, Asier Etxeandia, Julieta Serrano, Leonardo Sbaraglia, e.a. | |
Scenario: | Pedro Almodóvar | |
Fotografie: | José Luis Alcaine | |
Montage: | Teresa Font | |
Muziek: | Alberto Iglesias | |
Prijzen: | 5 prijzen, o.a. voor beste acteur en beste soundtrack Cannes Film Festival 2019 | |
Links: | www.sonyclassics.com/painandglory |
Een venster naar de ziel van Pedro Almodóvar
’Dolor y gloria’ is een film over kleuren, over vriendschap,
over rugpijnen en hoofdpijnen en glorieuze overwinningen, over moeders, over
kunst en het echte leven, over liefde en gemiste kansen en is uiteindelijk,
zoals bijna alles, een verhaal over tijd. Elke film die Pedro Almodóvar de
afgelopen veertig jaar heeft gemaakt, was persoonlijk, maar dit is een
openbaring. Een venster naar zijn ziel. Een psychogeografie.
Zo begint de film, ruwweg: bij de priesters, waar de kleine Salvador Mallo
dankzij z’n engelachtige stem alleen maar hoeft te zingen en alle andere vakken
over mag slaan. Pas als man ontdekt hij de geografie en het land waarin hij
woont, vertelt de voice-over, en zodoende ook dan pas zijn eigen geest. Die
voice-over is van een oudere Mallo, gespeeld door Antonio Banderas in een van
z’n beste rollen ooit. Hij gaat dagelijks gebukt onder rugpijn en depressie en
leeft voornamelijk in zijn verduisterde appartement in Madrid. Werken lukt niet
meer.
Een nieuwe vertoning door de Spaanse Filmoteca van zijn film ‘Taste’ brengt
Mallo weer terug bij Alberto Crespo, de acteur waarmee hij lang geleden een
vriendschap verbrak. Soepel gaat het nog altijd niet tussen de twee, maar via
Crespo komt Mallo wel in aanraking met heroďne. Een drug die zijn geplaagde lijf
eindelijk rust geeft en die hem terugbrengt bij een oude theatermonoloog over
verslaving.
Het zijn ontmoetingen die de plot niet zozeer voortstuwen maar kleine duwtjes
geven, waardoor Mallo zich langzaam en twijfelend in een nieuwe richting
begeeft. De dood van zijn moeder enkele jaren eerder, in flashbacks gespeeld
door Penélope Cruz, is hij nog steeds niet te boven, zegt hij ergens laat in de
film. Kleine bekentenissen in bijzinnen tekenen de man. Mooi hoe je door de
manier waarop Banderas beweegt en kijkt zijn pijn voelt.
Zo is Dolor y gloria subtiel ook een heel fysieke film. Maar dit is Almodóvar:
tegenover het getergde lichaam staan de verleidelijke kleuren die bijna elk
frame vullen en die het verhaal lichter doen lijken dan het is. Dit is een
filmmaker voor wie kleur een essentieel ingrediënt van het leven is.
Na aanvankelijke tegenzin mag Crespo de theatermonoloog van ‘Verslaving’
opvoeren en zo wordt weer een laag aan het verhaal toegevoegd. Banderas speelt
Almodóvar. Crespo speelt Banderas’ versie van Almodóvar. Zo kijkt Almodóvar in
verschillende spiegels naar zichzelf. Zonder ooit vol van zichzelf te zijn of
medelijden met zichzelf te hebben. Dolor y gloria is geen seconde een film over
iemand anders, maar steeds ook een film over iets groters dan Pedro Almodóvar.
Het kunnen de kleuren zijn, het kan het spel van Banderas zijn. Waarschijnlijk
is het alles. Maar het is opmerkelijk dat je na bijna twee uur het liefst nog
veel langer naar dit leven kijkt.
RONALD ROVERS in Trouw, p. 40 - 19 Sep. 2019