België, 2019 | 97 minuten - FilmMagie nr. 696 | |
Regie: | Tim Mielants | |
Met: | Jemaine Clement, Kevin Janssens, Jan Bijvoet, Josse De Pauw, Bouli Lanners, Pierre Bokma, Janne Desmet, Peter Gorissen, Jean-Benoît Ugeux, Frank Vercruyssen, Katelijne Damen, Tine Van den Wyngaert e.a. | |
Scenario: | Tim Mielants en Benjamin Sprengers | |
Fotografie: | Frank van den Eeden | |
Montage: | Alain Dessauvage | |
Muziek: | Geert Hellings | |
Prijzen: | 3 prijzen waaronder Beste Film en Beste regie Austin Fantastic Film 2019 | |
Links: | Geen officiële site gevonden. Wel verwijzigen op IMDB. |
In De Patrick bewijst regisseur Tim Mielants te weten hoe je een memorabele scène maakt
Het is een vondst van regisseur Tim Mielants: die situeert zijn
debuutspeelfilm op een naturistencamping. Niet vanwege het gluurdersmotief of de
eventuele blootkolder; de alomtegenwoordige geslachtsdelen in de tragikomedie De
Patrick oogsten geen lach of opwinding. Ze zijn er gewoon, als onderdeel van de
door de tijd en zwaartekracht aangetaste lijven van de kamperende personages,
soms iets uit het zicht onttrokken door plakken schaamhaar. Maar dit naakt is
wel functioneel. Die midden in het bos recreërende bleke mens heeft zo iets weg
van een apart volk, een stam. En dan is er de door de hele film gespekte
bijbelse hint: dit kampeeroord als paradijs, voor hen althans.
Kevin Janssens at er vele kilo’s bij, voor zijn hoofdrol als de naar binnen
gekeerde plompe campingbeheerderszoon Patrick, maar de Vlaamse acteur (onder
meer D’Ardennen, Undercover) imponeert bovenal met die nét niet geheel
stoïcijnse blik, pal onder het bloempotkapsel.
Patrick is zijn hamer kwijt - zo vangt de voornaamste verhaaldraad in de film
aan. Die hamer is alles voor hem: afgezonderd in zijn hut schroeft en schaaft
Patrick aan prachtige, door de wereld ongeziene designmeubels. Mogelijk is er
een misdaad gepleegd met de hamer. Mogelijk ook staat het zoekgeraakte
gereedschap voor een groter en verdrongen verlies: als Patricks vader overlijdt,
laat de beheerder een machtsvacuüm na op de campingcommune.
Kan de zoon de vader opvolgen? Of dringt er zich een andere, valse heiland op?
Pierre Bokma en Ariane van Vliet zijn voortreffelijk als het konkelende
campingkoppel Herman en Liliane. Hij aast op de macht, zij heeft andere,
vleselijke verlangens.
Mielants weet hoe je een memorabele scène bouwt: een lompe en uitvoerige
knokpartij in een kantelende caravan is een bezienswaardigheid, zo ook het plots
verstilde as-verstrooiritueel in het nudistenbos. Niet alles komt helemaal uit
de verf in de eerste speelfilm van de Vlaming, die als regisseur van de
BBC-hitserie Peaky Blinders al de nodige meters maakte. Een aan adoratie
verslaafde campingbezoekende rockster (Jemaine Clement) dient erg nadrukkelijk
om een subthema te illustreren; Patricks gebrek aan ambitie. Ook het
verhaallijntje met een achter de muzikant aan gereisde vriendin (Hannah
Hoekstra, met kleren aan) blijft wat dun. Maar de kleine onvolkomenheden
hinderen maar weinig in het eigenzinnig en geestige en wrange De Patrick, dat
meandert tussen detective, komedie en rouwstudie.
BOR BEEKMAN in de Volkskrant, p. 39- 26 September 2019