FilmMagie-logo-white

De Patrick

(2019,
België)
(2019,
België)
13 oktober 2020

Regisseur

Tim Mielants

Producer

Scenario

Tim Mielants en Benjamin Sprengers

Acteurs

Jemaine Clement, Kevin Janssens, Jan Bijvoet, Josse De Pauw, Bouli Lanners, Pierre Bokma, Janne Desmet, Peter Gorissen, Jean-Benoît Ugeux, Frank Vercruyssen, Katelijne Damen, Tine Van den Wyngaert

Cinematografie

Frank van den Eeden

Montage

Alain Dessauvage

Muziek

Geert Hellings

Prijzen

3 prijzen waaronder Beste Film en Beste regie Austin Fantastic Film 2019

Filmduur

97 min

In De Patrick bewijst regisseur Tim Mielants te weten hoe je een memorabele scène maakt

Het is een vondst van regisseur Tim Mielants: die situeert zijn debuutspeelfilm op een naturistencamping. Niet vanwege het gluurdersmotief of de eventuele blootkolder; de alomtegenwoordige geslachtsdelen in de tragikomedie De Patrick oogsten geen lach of opwinding. Ze zijn er gewoon, als onderdeel van de door de tijd en zwaartekracht aangetaste lijven van de kamperende personages, soms iets uit het zicht onttrokken door plakken schaamhaar. Maar dit naakt is wel functioneel. Die midden in het bos recreërende bleke mens heeft zo iets weg van een apart volk, een stam. En dan is er de door de hele film gespekte bijbelse hint: dit kampeeroord als paradijs, voor hen althans.
Kevin Janssens at er vele kilo’s bij, voor zijn hoofdrol als de naar binnen gekeerde plompe campingbeheerderszoon Patrick, maar de Vlaamse acteur (onder meer D’Ardennen, Undercover) imponeert bovenal met die nét niet geheel stoïcijnse blik, pal onder het bloempotkapsel.
Patrick is zijn hamer kwijt – zo vangt de voornaamste verhaaldraad in de film aan. Die hamer is alles voor hem: afgezonderd in zijn hut schroeft en schaaft Patrick aan prachtige, door de wereld ongeziene designmeubels. Mogelijk is er een misdaad gepleegd met de hamer. Mogelijk ook staat het zoekgeraakte gereedschap voor een groter en verdrongen verlies: als Patricks vader overlijdt, laat de beheerder een machtsvacuüm na op de campingcommune.
Kan de zoon de vader opvolgen? Of dringt er zich een andere, valse heiland op? Pierre Bokma en Ariane van Vliet zijn voortreffelijk als het konkelende campingkoppel Herman en Liliane. Hij aast op de macht, zij heeft andere, vleselijke verlangens.
Mielants weet hoe je een memorabele scène bouwt: een lompe en uitvoerige knokpartij in een kantelende caravan is een bezienswaardigheid, zo ook het plots verstilde as-verstrooiritueel in het nudistenbos. Niet alles komt helemaal uit de verf in de eerste speelfilm van de Vlaming, die als regisseur van de BBC-hitserie Peaky Blinders al de nodige meters maakte. Een aan adoratie verslaafde campingbezoekende rockster (Jemaine Clement) dient erg nadrukkelijk om een subthema te illustreren; Patricks gebrek aan ambitie. Ook het verhaallijntje met een achter de muzikant aan gereisde vriendin (Hannah Hoekstra, met kleren aan) blijft wat dun. Maar de kleine onvolkomenheden hinderen maar weinig in het eigenzinnig en geestige en wrange De Patrick, dat meandert tussen detective, komedie en rouwstudie.

BOR BEEKMAN in de Volkskrant, p. 39- 26 September 2019

Ook in FilmMagie nr. 696