Italië - 2003 |
105 minuten - F&TV nr. 540 | |
Regie: | Marco Bellocchio | |
Scenario: | Marco Bellocchio naar "Il Priogioniero" van Anna Laura Braghetti | |
Montage: | Francesca Calvelli | |
Met: | Maya Sansa, Luigi Lo Cascio, Giovanni Calcagno, Pier Giorgio Bellocchio, Paolo Briguglia, Roberto Herlitzka | |
Muziek: | Riccardo Giagni, Pink Floyd, Verdi, Shubert | |
Fotografie: | Pasquali Mari | |
Productie: | Marco Bellocchio, Sergio Pelonie voor Filmalbatros & RAI-Cinema | |
Links: | voorlopig nog geen relevante gevonden |
Film & Televisie nr. 540: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking zoals bij de vertoning van FilmMagie-Antwerpen
Het is veel
te gemakkelijk om terroristen af te doen als domme, laffe kuddedieren. Marco Bellocchio
geeft in Buongiorno,
notte de
Italiaanse Rode Brigades uit de jaren zeventig een gezicht.
Toen
Susan Sontag eind september 2001 in The New Yorker suggereerde dat de aanslagen
op het WTC misschien niet het werk van een stelletje gestoorde lafaards was - ze
zei het stelliger - kreeg ze stront over zich uitgestort. Net als anderen die
weigerden een simplistische verklaring van de gebeurtenissen te ondertekenen,
werd ze bestempeld als een verrader. Zoals vaker in de geschiedenis was nadenken
verdacht. Terroristen - een titel die de laatste jaren gemakshalve op allerlei
rebellerend volk wordt geplakt - wegzetten als simpele zielen is de weg van de
minste weerstand. Het lijkt overbodig om te zeggen dat de werkelijkheid meestal
complexer is, maar af en toe moet dat toch hardop herhaald worden. Ook in
cinema.
Jaren
van lood
Marco
Bellocchio (La balia) filmde de
geruchtmakende ontvoering van de Italiaanse christendemocraat Aldo Moro in
1978 als een ingetogen, huiselijk drama in een buitenwijk van Rome. Buongiorno,
notte ('Goedemorgen, nacht') is bijna een toneelregistratie van
gebeurtenissen die zowel maatschappelijk als bij de ontvoerders onderling
intense spanningen creëerden en die gelden als de apotheose van de 'anni di
piombo', de 'jaren van lood' zoals de onrustige jaren zeventig in Italië worden
genoemd. Maar Bellochio vermeed alle bombastische actie. Het extreme geweld dat
werd gebruikt bij de ontvoering krijgen we niet rechtstreeks maar via
afstandelijke journaalbeelden te zien. Het eerste wat we zien na de ontvoering -
aanvankelijk weet je als kijker niet eens waar de groep mee bezig is, ze lijken
een appartement te verbouwen - is dat drie mannen met een grote kist het
appartement binnenkomen. En dat is het dan, de rest is wachten. Soms wordt er
geschreeuwd, maar meestal blijft de spanning onderhuids. Het praten over het
avondeten en de baby van de buren die wordt binnengebracht, levert prachtige,
surreële huiselijke taferelen op.
De duisternis in het appartement illustreert mooi in welke toestand de groep
verkeert: hoe loopt dit af, deden we er goed aan, is het dit allemaal waard?
Chiara, door wiens ogen we
naar de gebeurtenissen kijken (de film is op haar boek gebaseerd), is
Bellocchio's onderwerp: hoe beleeft een jonge vrouw (of man) zo'n extreme
gebeurtenis, waar haalt ze haar motivatie vandaan? En vooral: wat gebeurt er als
haar geloof in een ideologie die ze niet eens helemaal begrijpt, begint te
wankelen?
Offer
Wie zo'n dramatische
gebeurtenis als een politieke ontvoering in gang zet, wordt onvermijdelijk
onderdeel van politieke machinaties. En die zijn op den duur niet meer in de
hand te houden. Bellochio laat dat zien door Aldo Moro brieven te laten
schrijven aan zijn politieke vrienden om daarmee een dialoog tussen de regering
en de ontvoerders in gang te zetten. Maar de regering wil niet praten, ondanks
aanzienlijke binnen- en buitenlandse druk om Moro vrij te krijgen. Moro werd
geofferd om de publieke weerstand tegen de Rode Brigades op te voeren. En, zoals
hij zelf aan zijn ontvoerders liet ontvallen, de Amerikanen waren ook niet
bepaald enthousiast over zijn regeringscoalitie met de Italiaanse communisten.
Maar politieke machinaties blijven in Buongiorno,
notte op de achtergrond. Het lukt Bellocchio een subtiele
weergave van de gebeurtenissen te geven. Anderen gingen hem voor met filmische
analyses van de soms uiterst persoonlijke motieven van terrorisme (La
seconda volta van Mimmo Calopresti -
1996, Colpire
al cuore van Gianni Amelio - 1982 en Tragedia di un uomo ridiculo
van Bernardo Bertolucci - 1981) maar alleen Bellocchio brengt een reële en
gehypete gebeurtenis als de ontvoering van Moro terug tot geloofwaardige
proporties.
Moro is voor de ontvoerders een symbool voor de onderdrukking van het Italiaanse
volk en ze willen hem in die hoedanigheid in een 'volksproces' terecht laten
staan. Maar gaandeweg zijn 55 dagen durende gevangenschap twijfelen sommigen aan
het nut van hun actie. De vier ontvoerders hebben niet allemaal dezelfde
motieven. Waar de één het alleen heeft over het proletariaat en klassenoorlog
wil de ander het liefst terug naar zijn vriendin.
De vier begonnen misschien vanuit hun gezamenlijke ideologie maar ze eindigen
niet allemaal bij moord. Bellocchio laat mooi zien hoe radicale ideologie
hopeloos tekortschiet als het om persoonlijke relaties gaat.
Met Buongiorno, notte levert
hij een 'chiave di lettura', een manier om betekenis te geven aan die
onverwerkte periode in de Italiaanse geschiedenis. Terecht voelde Bellocchio in
onze 'jaren van bombast' de behoefte radicale acties terug te brengen tot
menselijke verhoudingen.
Ronald
Rovers
in de Filmkrant, november 2004, nr. 260.
Een van de meest
belangwekkende en intelligente films van het voorbije filmjaar was ongetwijfeld Buongiorno,
Notte van Marco Bellocchio (°1939,
Piacenza), de psychoanalist onder de cineasten. Psychoanalist in die zin dat Bellocchio
zich vooral interesseert voor wat in de psyche, in het binnenste van zijn
hoofdpersonages leeft. … Voor
zijn filmscenario liet Bellochio zich inspireren door het boek "Il
prigioniero" (de gevangene) dat Anna Laura Braghetti, een van de echte
ontvoerders, over deze geruchtmakende zaak en dus over deze beroerde tijden
heeft geschreven. Een periode die de zwanezang is gebleken van de extreem-linkse
stadsguerrillagroep de Rode Brigades, ten prooi aan interne verdeeldheid.
Hebben
in deze film een scharnierfunctie:
uittreksels uit enkele historische films (in zwart-wit) met b.v. 'communist van
de harde lijn' Stalin en uit Paisa van Rossellini, waarin verzetslui worden geëxecuteerd.
De
film ontleende zijn paradoxale titel
'Buongiorno, notte' aan een gedicht van Emily Dickinson.
Een filmscenario met dezelfde titel (als de film zelf) speelt overigens in de
film zelf ook een rol...
De
kijker beleeft Buongiorno, Notte door de ogen van Chiara, het enige meisje dat
bij de ontvoering is betrokken. Tijdens de herdenking aan Chiara's vader zegt
haar oom: "Als de mens al was het maar een vijfde van zijn potentieel zou
gebruiken dan zou er veel meer liefde en vrede op de wereld zijn!".
Bellocchio's film is tevens belangrijk om het
thema: de reflectie over politiek
engagement. We zijn niet echt getuige van de twijfels die zich binnen de
groep ontvoerders van Moro meester maken. Lang zijn ze een hechte groep; zo
maken ze een kruisteken voor het eten... Nog interessanter in dat verband zijn de
discussies in de bibliotheek tussen de jongen (auteur van het filmscenario)
en het meisje die hem, een fervente aanhanger van mei '68, toesneert: "De
verbeelding heeft nooit iemand gered"!
Freddy
Sartor in CineMagie - 249