FilmMagie-logo-white

Benzinho (Loveling)

(2018,
Brazilië, Uruguay, Duitsland)
(2018,
Brazilië, Uruguay, Duitsland)
15 januari 2019

Regisseur

Gustavo Pizzi

Producer

Scenario

Gustavo Pizzi en Karine Teles

Acteurs

Karine Teles, Otávio Müller, Adriana Esteves, Cesar Troncoso, Konstantinos Sarris, Luan Teles, Vicente Demori, Arthur Teles Pizzi, Francisco Teles Pizzi.

Cinematografie

Pedro Faerstein

Montage

Lívia Serpa

Muziek

Daniel Roland, Maximiliano Silveira, Pedro Sá

Prijzen

Winnaar op het Gramado Film Festival 2018 (Bra) en Málaga Film Festival 2018 (Sp)

Filmduur

97 min

Vallen, opstaan en weer doorgaan

Film Een moeder ondergaat hoe haar zestienjarige zoon naar het andere eind van de wereld trekt om zijn sportdroom na te jagen.

De Braziliaanse filmmaker Gustavo Pizzi ontroert met een bitterzoet portret van een familie met meer zorgen dan centen. Het staat oprecht geluk niet in de weg, zelfs wanneer het tegenzit.

Pizzi’s hart ligt bij de moeder, Irene, die er als enige het hoofd bij houdt. Met haar gezin woont ze net buiten Rio de Janeiro in een huis dat op barsten staat. Wanneer het deurslot niet meer mee wil, klauteren ze wel door het raam naar buiten. Nog geen week later lijkt het nooit anders geweest.

Schopenhauer geloofde rotsvast dat het onmogelijk is om echt gelukkig te zijn. Voor hem was het eenvoudig: leven is lijden. Maar Irene leest geen Schopenhauer. Ze heeft wel wat anders te doen.

Haar echtgenoot is een brave goedzak met een boekenwinkeltje dat aan het internet een gehaaide concurrent heeft. Het houdt hem niet tegen om panden te bezoeken die groot genoeg zijn om zijn dromen in onder te brengen. ‘Er komt een moment dat alles lukt’, stelt hij Irene gerust. Ze kan hem wel de nek omwringen.

Natuurlijk wil ook zij vooruit, maar dan met gezond verstand. De verkoop van hun vakantiehuis zou genoeg centen opbrengen om eindelijk de werken aan hun nieuwe woning te hervatten. Maar dromers verkopen geen vakantiehuizen.

Benzinho is een ontroerend eerbetoon aan alle moeders. Zij torsen vaak zoveel meer dan ze kunnen dragen, en niemand die daar oog voor heeft. In Karine Teles, in het echte leven de moeder van zijn twee zonen, vindt de filmmaker een vrouw om van te houden. Haar kommer wordt de jouwe. Wanneer haar zestienjarige zoon de kans krijgt om in Duitsland voor een professionele carrière als handballer te gaan, implodeert haar wereld.

Als een porseleinen moederhart breekt, waar verstopt ze dan de scherven? In een hoekje zitten snotteren is niet aan Irene besteed. Een vrouw met zo’n eindeloze veerkracht wekt bewondering in alles wat ze doet. Zonder de ellende te etaleren of emotioneel uit te buiten, raakt Benzinho je diep. Zo eenvoudig kan cinema soms zijn.

Ruben Aerts in De Standaard 04 september 2018

Ook in FilmMagie nr. 687