Italië - 2006 |
108 minuten - Filmmagie nr. 568 | |
Regie: | Kim Rossi Stuart | |
Scenario: | Linda Ferri, Francesco Giammusso, Federico Starnone, Kim Rossi Stuart | |
Montage: | Marco Spoletini | |
Met: | Kim Rossi Stuart (Renato), Alessandro Morace (Tommaso), Marta Nobili (Viola), Barbora Bobulova (Stefania) | |
Muziek: | Banda Osiris | |
Fotografie: | Stefano Falivene | |
Productie: | Giorgio Magliulo, Andrea Costantini, Carlo degli Esposti voor Rai Cinema en Palomar | |
Links: | www.libero-lefilm.com |
Filmmagie nummer 568: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking bij de voorstelling van FilmMagie Antwerpen
De Italiaanse acteur Kim Rossi Stuart (bekend van zijn hoofdrol in Romanzo criminale) debuteert als regisseur met dit familiedrama over de manisch-depressieve cameraman Renato Benetti (een rol die hijzelf vertolkt). Renato's vrouw heeft hem in de steek gelaten en nu probeert hij in zijn eentje zijn puberende zoon Tommi en dochter Viola in het gareel te houden.
Vader op de rand van een zenuwinzinking zou
een goede titel geweest zijn, maar ANCHE LIBERO VA BENE (Italiaans voor
‘Libero is ook goed’) verwijst naar een pijnpunt tussen vader en zoon: Tommi is
dol op voetbal, maar zijn vader vindt dat een sport voor mietjes en wil dat hij
zwemt. Renato's belangrijkste besogne is van zijn zoon 'een man te maken', maar
hij bedoelt vooral een winnaar.
Zijn reactie als Tommi een zwemwedstrijd verliest: "Je bent mijn zoon niet."
Renato is het prototype van de vader die zijn zoon
naar zijn beeld en gelijkenis wil boetseren.
En je moet hopen dat hij daar niet in slaagt, want Renato is in feite een
opvliegend baasje dat geen gezag verdraagt en altijd zijn willetje doordrijft,
al schuilt onder dat oppervlak ook een dromer met gefnuikte (professionele)
ambities.
Dat zijn vrouw hem verlaten heeft voor een andere vent is daarenboven een
frontale aanval op zijn mannelijkheid die hem mentaal uit evenwicht brengt.
Rossi Stuart situeert zijn verhaal in een erg
herkenbaar, alledaags grootstaddecor.
Een eenoudergezin is geen zeldzaamheid meer, maar de film wijst verfrissend op
de pro’s en contra’s van de levenswijze die aan die gezinsvorm inherent zijn.
Dat komt grotendeels omdat de situaties consequent worden beleefd vanuit het
zoontje voor wie de gedwongen zwemlessen, de schoolperikelen, de vriendschap met
een buurjongen, al even of niet méé problematisch zijn dan de situatie thuis;
soms lijkt de jongen zelfs realistischer dan zijn vader.
De camera laat de jongen zelden los. Vandaar dat de andere personages van op een
grotere afstand in beeld komen; de dichtbij-opnames van hen blijken de
bijzondere aandacht van Tommaso weer te geven.
ANCHE LIBERO kent geen strakke lijn of
structuur. Soms wordt er zelfs een (verhaal)lijntje uitgegooid dat nergens naar
blijkt te hengelen. Narratieve en vormelijke elementen die perfect aansluiten
bij de belevingswereld van een opgroeiend kind. Het dak van het
appartementsgebouw is Tommaso’s geliefd speelterrein, van daaruit kijkt hij
ongestoord naar de wereld.
Voeg hieraan toe de uitstekende vertolkingen van de kinderen (de jonge
Alessandro Morace die Tommi vertolkt, is zelfs uitstekend) en de vrouw in
ANCHE LIBERO en Kim Rossi Stuart laat troeven zien die zijn naam wellicht
bekender zullen maken dan als acteur.
BRON: Marcel Meeus in
filmmagie november 2006,
Christophe
Verbiest in De Morgen 8-11-06
Nico Krols, medewerker FilmMagie-Antwerpen