België, Nederland, Duitsland - 2009 |
109 minuten - FilmMagie nr. 599 | |
Regie: | Peter Brosens & Jessica Woodworth | |
Scenario: | Peter Brosens & Jessica Woodworth | |
Montage: | Nico Leunen | |
Met: | Jasmin Tabatabai (Grace), Magaly Solier (Saturnina), Olivier Gourmet (Max), Behi Djanati Ataï (Sami), Sonia Loaiza (moeder), e.a. | |
Fotografie: | Francisco Gózon | |
Productie: | Heino Deckert, Peter Brosens & Jessica Woodworth, Diana Elbaum & Sébastien Delloye, Leontine Petit & Joost de Vries voor Bo Films | |
Prijzen | Beste film Bangkok International Film Festival | |
Links: | www.altiplano.info |
Altiplano (kort uit Humo)
Nooit gedacht dat we het nog eens
zouden opschrijven, maar de Belgische filmerij scheert dezer dagen hoge toppen.
Vooral de ongelooflijke diversiteit springt in het oog. Maar waar in dit
landschap moeten we in vredesnaam 'Altiplano' inpassen? Nergens: 'Altiplano'
zweeft er ergens bóven, in zijn eigen stratosfeer.
't Is een prent die zelfs naar internationale normen uniek mag worden genoemd.
'Altiplano' weerstaat elk etiket, ontstijgt alle genres en modellen en valt met
geen andere film te vergelijken – tenzij misschien met 'Khadak', de vorige van
het duo Peter Brosens en Jessica Woodworth.
Brosens & Woodworth trokken naar de Andes in Peru, dompelden zichzelf onder in
het leven en in de mystiek die daar tussen de gletsjers hangt en kwamen terug
met iets dat het midden houdt tussen een poëtische documentaire, een dramatische
fictiefilm en een visueel gedicht. 'Meer ervaringscinema dan verhaaltjescinema,'
zegt Brosens zelf over 'Altiplano'. Beelden, muziek, soundscapes, dialogen en
vertolkingen smelten samen tot een monumentaal oratorium. De schoonheid van dat
oratorium zit vaak in details: nét op het moment dat Saturnina, één van de twee
vrouwelijke hoofdfiguren, het stof van een scherf blaast, zie je diep in de
achtergrond een vrachtwagen voorbijtuffen die een parallel stofwolkje
achterlaat. Soms voel je de beelden zelfs fysiek op je inwerken: tijdens de
machtige, nu al legendarische Ineenklappende-Huis-scène (hoe hebben ze dát voor
elkaar gekregen?!) lijkt het wel alsof je jezelf voelt opstijgen. Achteraf sla
je vanzelf aan het mijmeren: over de betekenis van de slotbeelden, over het
trieste lot van de indianen, over de immense ravage die de Westerse
mijnbouwbedrijven in de Andes aanrichten. En néén, het is géén goed idee om op
de dvd te wachten: dit is bij úitstek het soort cinema dat je, eh, in de cinema
moet bekijken.
'Altiplano' staat garant voor een heftige, wonderlijke, bevrijdende ervaring. Ga
kijken: u zal blij zijn dat u erbij was.
Eric Stockman in Humo - 26/11/2009
Altiplano (kort uit NRC Handelsblad)
Hun films moet je eigenlijk
ondergaan, alsof het ‘ervaringscinema’ is, of muziek, zei de Belgische regisseur
Peter Brosens bij de Nederlandse première van de film Altiplano die hij samen
met zijn partner Jessica Woodworth maakte. Dat is een zinvolle handreiking voor
de film die ze opnamen op de Andes-hoogvlakten tussen Peru en Bolivia, een film
over liefde en verlies en het menselijke vermogen om uit beelden zelf een
verhaal te destilleren, helder als gletsjerwater.
De film zoekt via theatrale en symbolische beelden naar een hyperwerkelijkheid,
en daarbij is Altiplano radicaler en gewaagder dan het vergelijkbare ‘Milk of
Sorrow’. Solier geeft in het politiek geëngageerde Altiplano gestalte aan
Saturnina, een Peruaanse die haar geliefde verliest, net als de Belgisch-Iraakse
oorlogsfotografe Grace. Hun levens kruisen elkaar in het Peruaanse dorpje
Turubamba, waar de dorpelingen blind worden door de kwikvervuiling van een
naburige goudmijn.
Dat de beide regisseurs begonnen als documentairemakers blijkt uit het gemak
waarmee zij zich hun onderwerp eigen maken, hun zeldzame oog voor detail en de
poëtisch-verheffende werking van beelden. Altiplano is letterlijk
oogverblindend.
Dana Linssen in NRC Handelsblad - 13 januari 2010
Altiplano (kort uit Screendaily)
Largely set amongst the majestic beauty of the high Andes in Peru, Altiplano is
an ambitious, visually striking second feature from the filmmaking duo of Peter
Brosens and Jessica Woodworth following their award-winning fiction debut Khadak
(2006).
Altiplano works on the basis that all actions have consequences. Altiplano bears
all the signs of Brosens and Woodworth’s background in documentaries. The
mercury spill in the Peruvian village of Choropampa in 2000 provides the guiding
inspiration for some of the events depicted in their film. Brosens studied the
impact of protest suicides whilst living in Peru and Ecuador. The photograph
that Grace takes is strongly reminiscent of Eddie Adams’ defining shot of the
Vietnam conflict capturing a Saigon police chief shooting a Vietcong guerrilla
at point blank range. Altiplano is a production with an impeccable sense of
documentary reality allied to a more meditative style of filmmaking.
Cinematographer Francisco Gozon captures breathtaking images of piercing blue
waters, snow-covered mountains and some of the religious rituals that are part
of daily life in an area where spiritual values and community have a stronger
grasp than the material urges of western cultures. The film does not lack
narrative but Brosens and Woodworth seem more drawn towards contemplation than
explanation.
Ultimately Altiplano is thought-provoking but has the air of part of a larger,
multi-media project and might just find its biggest audience in exhibition,
gallery or museum spaces where it can breathe alongside still images, debates
and wider appreciation of the film and the issues it raises.