Marokko, Frankrijk, België, 2019 | 100 minuten | |
Regie: | Maryam Touzani | |
Met: | Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda, Aziz Hattab, Hasnaa Tamtaoui, e.a. | |
Scenario: | Maryam Touzani en Nabil Ayouch | |
Fotografie: | Virginie Surdej | |
Montage: | Julie Naas | |
Prijzen: | Nominaties Cannes 2019 en diverse prijzen (Carthago, Chicago, Durban, ...) | |
Links: | strandreleasing.com/films/adam |
In het speelfilmdebuut van regisseur Maryam Touzani houden twee vrouwen
elkaar een spiegel voor, waardoor ze in staat zijn zich los te wrikken uit hun
persoonlijke impasse.
Op de straten van Casablanca is de hoogzwangere, ongehuwde Samia (Nisrin Erradi)
naarstig op zoek naar onderdak. Deur na deur wordt in haar gezicht gesloten en
de jonge vrouw bezwijkt onder de uitpuilende sporttas die ze over haar schouder
meesleept. Op een nacht wordt ze geholpen door de stuurse Abla (Lubna Azabal),
die zo haar bezwaarde geweten wil sussen. Abla woont samen met haar jonge
dochter Warda (Douae Belkhaouda) en onderhoudt haar kleine huishouden door
vanuit huis Marokkaanse lekkernijen te verkopen.
Adam is een intiem portret van twee vrouwen die zoeken naar een lichtpunt in hun
bestaan. Regisseur Maryam Touzani toont in haar eerste speelfilm een eenvoudig
verhaal dat zich zonder verrassingen ontplooit. In ruil voor kost en inwoning
probeert Samia met haar bakkunsten de gunst van haar weldoener te winnen. Abla
ontdooit langzaam wanneer Samia’s rziza, honingkoekjes en ander gebak een
doorslaand succes blijken bij haar klanten.
“Er zijn maar weinig dingen van ons”, merkt Samia op, verwijzend naar de positie
waarin beide vrouwen zich in het leven bevinden. Samia verkeert in tweestrijd of
ze haar kind op zal geven voor adoptie of toch de last zal dragen om als
alleenstaande moeder te worden verstoten door haar familie. Abla op haar beurt
stortte zich na de dood van haar man op de opvoeding van de pientere Warda en
gaf zichzelf geen ruimte te rouwen. In de krappe ruimte van de bakkerij dwingen
de vrouwen elkaar hun opgekropte pijn onder ogen te zien.
De sfeervolle film stemt tot nadenken over hoe een religieuze en patriarchale
maatschappij omgaat met vrouwen aan de rand van de samenleving. Touzani vangt de
onderlinge genegenheid, lichtheid en transformatie die de vrouwen in elkaars
leven brengen in kleine momenten, versterkt door het soepele handheld camerawerk
van Virginie Surdej. Het stille en sensuele moment waar Samia haar handen op die
van Abla legt om haar zachtjes een andere methode van deeg kneden te leren,
spreekt boekdelen over hun onderlinge verstandshouding. Dit delicate drama over
solidariteit tussen vrouwen is opgebouwd uit vele van dat soort intieme
momenten.
Giselle Defares in De Filmkrant (431), 30 juni 2020