Stephen Cornwell, Gail Egan, Malte Grunert, Simon Cornwell, Andrea Calderwood
Scenario
Andrew Bovelle naar de roman van John le Carré
Acteurs
Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Grigoriy Dobrygin, Willem Dafoe, Robin Wright, Homayoun Ershadi, Nina Hoss, Franz Hartwig, Daniel Bruhl, Kostja Ullmann, Vicky Krieps, Mehdi Dehbi, e.a.
Cinematografie
Benoît Delhomme
Montage
Claire Simpson
Muziek
Herbert Grönemeyer
Prijzen
NBR Award National Board of Review, US
Filmduur
122 min
Wetende dat hoofdrolspeler Philip Seymour Hoffman begin vorig jaar overleden is aan een overdosis coke en heroïne, krijgt de spionagethriller A Most Wanted Man, de derde film van rockfotograaf Anton Corbijn (na Control en The American), een extra somber cachet. Kettingrokend en whisky lurkend geeft de acteur gestalte aan de gekwelde Günther Bachmann, chef van een Duitse antiterreureenheid in Hamburg, en tevens een gedesillusioneerde loner die worstelt met zijn verleden en zijn idealen.
De alarmbel loeit wanneer de jonge islamitische vluchteling Issa Karpov uit Tsjetsjenië in de havenstad aanspoelt, en via een idealistische advocate (Rachel McAdams) aanspraak wil maken op het miljoenenfortuin van zijn overleden Russische vader. Terwijl zijn superieuren Issa als een jihadist bestempelen, begint Bachmann op eigen houtje aan een vertakt onderzoek. Hij besluit Issa in te zetten als lokaas in de klopjacht op een veel grotere vis, maar krijgt tegenwerking van zowel de Duitse overheid als Interpol en de CIA.
A Most Wanted Man, naar de roman van John le Carré, is visueel imponerend, en draagt onmiskenbaar de stempel van Corbijn – op een paar Amerikaanse ingrepen na. De Duitse protagonisten laten vertolken door Engels sprekende acteurs, is misschien toegeven aan de wetten van Hollywood. Maar het tempo is secuur en langzaam, de stijl afstandelijk, kil en antiglamoureus, zodat je Le Carré op de achtergrond haast goedkeurend ‘ja’ ziet knikken. Corbijn is meer geïnteresseerd in het uitdiepen van de karakters en in sfeertekening dan in brede gebaren en wilde achtervolgingen in 007-stijl. Sommige bijrollen mochten wat trefzekerder uitgetekend worden, maar al bij al worden de pionnen beheerst naar een ultieme confrontatie gestuwd. Corbijn houdt ons daarbij als een meestermanipulator tot op het laatste moment in een wurggreep.
Met het vettige Duitse accent verdwijnt Hoffman net als in zijn beste vertolkingen ook hier weer compleet in zijn rol. Die mimiek, die stem en die verwaaide, getroebleerde indruk: zijn dood resoneert nadrukkelijk na in deze film – moegetergd en afgeleefd als hij erbij loopt. A Most Wanted Man is een waardig adieu aan een monument van een acteur, onder de regie van een monument van een noorderbuur.