USA - 2003 |
124 minuten - F&TV nr. 539 | |
Regie: | Alejandro González Iñárritu | |
Scenario: | Guillermo Arriaga en A.G. Iñárritu | |
Montage: | Stephen Mirrione | |
Met: | Sean Penn, Naomi Watts, Benicio del Toro, Charlotte Gainsbourg, Melissa Leo | |
Muziek: | Gustavo Santaolalla | |
Fotografie: | Rodrigo Prieto | |
Productie: | Robert Salerno en A.G. Iñárritu | |
Prijzen: | Publieksprijs Festival van Venetië 2003. | |
Links: | www.21-grams.com |
Film & Televisie nr. 539: Ga naar de bespreking
Hieronder de bespreking zoals bij de vertoning van FilmMagie-Antwerpen
Als
u
Buiten
dezelfde regisseur en scenarist hebben de twee films nog wel meer gemeen.
Allebei ontspringen ze aan een zwaar auto-ongeval. Aanvankelijk werd het verhaal
van scenarist Guillermo Arraga geschreven in het Spaans en situeerde het zich in
Mexico City. Voor de film werd het herschreven in het Engels en verplaatst naar
de groezelige binnenstad van Memphis. Zonder de film te bekijken zou je al gauw
besluiten dat Iñárritu op zeker wilde spelen om de Amerikaanse markt te
veroveren en zijn succes dunnetjes dreigde over te doen. Het succes van Amores Perros had hem inderdaad in Hollywood gebracht en hij kreeg
voor
Iñárritu
heeft de valkuilen stoutmoedig en vakkundig omzeild. Het verhaal neemt vanaf het
gemeenschappelijke centrale ontknopingpunt (het ongeval) een totaal eigen
wending. De virulente filmstijl wordt daarbij opgedreven in plaats van zich naar
de Hollywoodnorm te conformeren. De kleuren zijn nog schraler, de korrel groffer
en de camerabewegingen bruusker.
In
grotere mate dan in Amores Perros is de
verhaallijn gefragmenteerd en de finale sequensen zijn naar het begin
gehaald. Door de puzzelstructuur gaan
we als publiek in onze geest de stukken trachten te ordenen. Het publiek wordt
forensisch wetenschapper of archeoloog, zoals u wil, en herconstrueert het
complexe vraagstuk. Iñárritu vergroot die complexiteit nog door
‘capriccios’ te gebruiken: hij springt binnen een universele setting heen en
weer tussen herkenbare, maar contrasterende
locaties. In Seven plaatst David
Fincher New York naast de Mojave woestijn.
Deze
nieuwe enigmatische film van Iñárritu toont in angst uiteengevallen levens als
via een gebroken spiegel. De impact van het verschrikkelijke ongeval heeft het
leven van elke betrokkene uiteen doen spatten. Het in stukken opgebroken verhaal
is als de herinnering van iemand in shock. De film pakt de stukjes op en kleeft
de waarheid weer aan elkaar. Een vrouw gebruikt cocaïne op een wc. Vogels
fladderen tegen een avondlucht. Een koppel heeft wilde en wanhopige seks. Een
man ligt te sterven achterin zijn auto. Herfstbladeren dwarrelen bij valavond.
Wat heeft dit te betekenen?
21
Grams is een melodrama dat zich
door zijn intrigerende dimensies van mysterie en meditatie onttrekt aan een
reguliere vertelling met oorzakelijke verbanden. Net als in films van Steven
Soderbergh, Quentin Tarantino of Gus Van Sant zien we scènes uit hun volgorde,
zien we dezelfde scènes uit verschillende hoeken; momenten en beelden worden geïntroduceerd
om visueel met elkaar te rijmen.
Voor sommigen mag dat door elkaar
schudden van beeld en tekst verwarrend zijn, toch gaat de puzzel na verloop van
tijd passen.
Uiteindelijk zal het verhaal zelfs niet eens zo ontzettend zijn als het zich
aankondigt door zijn wanordelijke staat. Alles zit hem in het proces dat, met
momenten van afschuw en vervreemding, niet past in een conventionele vertelling.
Los
van zijn vertelkunst en zijn doorgedreven niet-klassieke filmstijl weet Iñárritu
ook nog eens een uitstekende acteursregie te voeren. De sterren steken elkaar de
loef niet af. Iñárritu duikt zonder schrik in het mysterie van de ervaring en
de identiteit van enkele individuen en toont zowel de poëzie als het proza in
de levens van de karakters. Hij kan daarbij bogen op de weergaloze prestatie van
Sean Penn, Benicio del Toro en Naomi Watts tussen wie zich een beklemmende
triptiek van menselijk lijden aftekent.
Sean
Penn speelt Paul, een wiskundeleraar met een interesse in poëzie, duidelijk een
stedeling en een man van de wereld. Zijn relatie met zijn Britse vrouw
(Charlotte Gainsbourg) is stilaan aan het verzuren. Paul heeft er enkele
ontrouwheden met studentinnen opzitten. Enkel zijn zware ziekte houdt hen samen.
Benicio Del Toro is Jack, die hardnekkig op het rechte pad wil blijven nu hij de
hulp van Jezus heeft gevonden, zij het op een tragisch verwarde en
niet-begrijpende manier. Naomi Watts speelt Christina Peck, een innemende vrouw
en moeder die een probleem geheimhoudt. Zij toont momenten van uitzonderlijke
kracht, wisselt dan als een blad aan een boom van kalm naar woedend, van passie
naar wanhoop, zonder haar authenticiteit of integriteit te verliezen.
Pas
na verloop van tijd ga je beseffen dat de drie karakters verslaafden zijn. Paul
is niks zonder zijn sigaretten en verstopt ze in het medicijnkastje. Jack heeft
zijn drankverslaving opgegeven met tandenknarsende vastberadenheid en
kanaliseert de pijn en de woede naar zelfkastijding. Christina heeft ooit te
veel aan de coke gezeten en gaat nu naar een zelfhulpgroep.
21
Grams bestaat alleen op de
manier waarop we het verhaal in onze geest reconstrueren. Het is een
vrij inspannende oefening in het
begrijpen van levens en relaties, van leven
en dood, van geboorte en destructie.
Memorabel
contrasterende metaforen daarvoor zijn twee terugkerende beelden.
In een zwembad vindt Christina vrijheid en vrede tijdens een energieke
zwempartij. Aan een ander leeg en onderkomen zwembad naast een groezelig motel
overweegt Paul moord en zelfmoord.
In het finale shot wordt het zwembad bedekt door een laag zuivere sneeuw.
De
titel, à propos, verwijst naar de
hoeveelheid gewicht die je zou verliezen op het moment dat je sterft.
Peter
Bradshaw - The Guardian en Nico
Krols - De Morgen