USA - 2013 | 134 minuten - FilmMagie nr. 641 | |
Regie: | Steve McQueen | |
Scenario: | John Rideley naar het boek van Solomon Northup | |
Montage: | Joe Walker | |
Met: | Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender, Brad Pitt, Paul Dano, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Alfre Woodard, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong'o, e.a. | |
Fotografie: | Sean Bobbitt | |
Productie: | Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Bill Pohlad, Steve McQueen, e.a. | |
Muziek: | Hans Zimmer | |
Prijzen: | Oscar 2014 voor beste film, beste vrouwelijk bijrol (Lupita Nyong'o), beste niet-origineel scenario (John Ridley) | |
Links: | http://www.foxsearchlight.com/12yearsaslave/ |
Hij wordt wakker in een
kale cel, vastgeketend aan de vloer. De avond ervoor dineerde hij in een
restaurant; wat er daarna gebeurde, kan hij zich niet herinneren. Plotseling is
Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) geen vrij man meer, maar handelswaar. 'Je
bent een ontsnapte slaaf uit Georgia', krijgt hij te horen. Hij wordt verkocht
en verscheept, krijgt een andere naam – Platt – en moet zijn oude leven, met
vrouw en kinderen in de staat New York, vergeten.
De waargebeurde nachtmerrie van Northup begon in 1841 en zou twaalf jaar duren.
Zijn lot was niet uniek: het kwam vaker voor dat zwarte inwoners van de
noordelijke staten van Amerika, waar slavernij was afgeschaft, werden gekidnapt
en verkocht. Op de plantages in het Zuiden was een gezonde slaaf veel geld
waard.
Gruwelijk systeem
De Britse regisseur Steve McQueen speelde al langer met het idee een film
over slavernij te maken toen hij door zijn vrouw, journaliste en historica
Bianca Stigter, op de in 1853 uitgegeven memoires van Solomon Northup werd
gewezen. Een gouden greep: het boek biedt een ongekend inzicht in een
mensonterend, gruwelijk systeem.
Northup is een hoofdpersoon met wie het makkelijk identificeren is. Hij is niet
in slavernij geboren, maar komt er als goed opgeleide buitenstaander in terecht.
In Louisiana valt hij eerst in handen van de relatief verlichte
plantage-eigenaar William Ford (Benedict Cumberbatch). Door schulden wordt Ford
gedwongen Northup te verkopen aan Edwin Epps (Michael Fassbender), berucht om
zijn excentrieke en wrede gedrag.
Door
zweepslagen aan flarden gereten
Van McQueen, die zijn carrière begon als beeldend kunstenaar en als
speelfilmregisseur successen boekte met Hunger (2008) en Shame (2011), was te
verwachten dat hij de beproevingen van Northup plastisch zou verfilmen. De
onttakeling of ontering van het menselijk lichaam is een terugkerend thema in
zijn werk. In 12 Years a Slave worden lichamen verkwanseld, uitgewoond en door
zweepslagen aan flarden gereten.
Het zijn beelden waar niemand graag naar kijkt, maar ze zijn nodig: zo ging het
eraan toe, in 19de-eeuws Amerika en op vele andere plekken in de wereld. McQueen
laat zien wat Northup zag. De film kiest consequent zijn perspectief; we maken
mee wat hij meemaakte, en niets daarbuiten. Van de mensen die uit Northups leven
verdwijnen, verneemt ook de kijker niets meer.
Negen
nominaties
Dat is een tamelijk radicale keuze, zo elegant uitgewerkt dat het nauwelijks
opvalt. Het maakt de indrukwekkende film (een Oscarslokkop) als getuigenis
alleen maar sterker.
Voor Ejiofor, te zien in vrijwel elke scène, is het een zware last, maar hij
draagt het drama met gemak. Ook Fassbender levert – voor de derde keer in een
film van McQueen – fantastisch werk: als de plantage-eigenaar Epps, een man die
zijn wereld herschept met leugens, is hij griezelig onvoorspelbaar.
De kracht van 12 Years a Slave schuilt in de momenten waar de regisseur zich
duidelijk laat gelden. Heftige, onvergetelijke scènes levert dat op, van Northup
die eindeloos naar adem hapt met een touw om zijn nek, of tegen wil en dank
meezingt met een plantagelied.
Pauline Kleijer in De Volkskrant op 20/02/14